Corpus Christi

Nora Makander 09:00 12 Mar 2020
När den kriminelle men religiöse Daniel (Bartosz Bielenia) avslöjar sin dröm om att bli präst får han till svar att hans bakgrund står i vägen. Men efter att ha avtjänat sitt straff är det inget som hindrar honom från att övertyga en mindre församling på den polska landsbygden att han är deras nya framåtblickande präst.

Frälsningsberättelser innanför fängelseväggarna är ett rätt uttjatat tema. Kanske beror det på att Bibeln (enligt min fördom) är den huvudsakliga bok man tilldelas som intagen. Men att gå från kriminell till offentlig predikare är däremot ett mer originell livsval som den polske regissören Jan Komasa försökt fånga genom sin film. Corpus Christi är baserad på verkliga händelser och har inte bara blivit utvald till Polens Oscarsbidrag, utan även prisats på en rad festivaler runt om i världen.

Konflikten och slitningen mellan de onda och goda krafter som kan rymmas i en människa är kanske det främsta som lockat publik och kritiker att omfamna filmen. Men rent manusmässigt är Corpus Christi mer utav en besvikelse. Anslaget är alldeles överskådlig och rymmer inga överraskade vändningar. Så fort Daniel lyckats övertyga den lilla församlingen om sin begåvning är prästframgången ett faktum. Likaså hotas hans dröm såklart av det möjliga fallet och rädslan av att han ska avslöjas är knappast något som minskar. Bartosz Bielenia gör, trots det tunna manuset, en stark och trovärdig insats som den kriminelle, men vilsne Daniel. Hans anemiska och samtidigt hårda yttre fungerar som en perfekt vågskål av filmens viljor och de olika två berättelserna som inte riktigt vävs samman.

Likaså är filmfotot extremt snyggt komponerat och Polens böljande landsbygd är en perfekt skådeplats för andligt uppvaknade. Men trots det saknas det något. Daniel är svår att få grepp om och hans personliga utveckling alldeles för anonym och förutsägbar. Här finns ingenting som får mig att bli fängslad av hans inre konflikt eller för den delen, ens vilja följa hans öde. Istället får Polens landsbygd och fantastiska natur mig att vilja ta semester.
Boże Ciało