Broken Arrow

admin-kollegorna 11:14 23 May 2000
Travolta är piloten som byter sida och tillsammans med farliga män stjäl två missiler, Slater försöker stoppa dem. Den segdragna jakten tar plats i Utahs stenöken.Suck. Att de orkar. Att de överhuvudtaget bryr sig om att binda ihop explosionerna, de koreograferade slagsmålen och de osannolika ljudeffekterna med intrig och korkad dialog. Varför inte bara låta stuntmännen puckla på varandra framför kameran i nära två timmar? Ingen lär märka någon skillnad. Action- och, före detta, karatefilmsregissören John Woo hade otur när slumpen lade visningen av Broken Arrow strax före Michael Manns oerhört mycket mer fängslande bankrånarfilm Heat. Utan denna möjlighet till omedelbar jämförelse mellan två samtida amerikanska actionfilmer hade Woos film kanske inte tett sig fullt lika hopplös. Woo tillhör gänget som tycker att en stor explosion bara kan överträffas av en ännu större och att ett slagsmål inte får rymma mindre än 50 rena ansiktsträffar. Denna fartblindhet har en tendens att smitta av sig på åskådaren och det krävs ett tydligt avbräck, som Heat, för att man ska påminnas om att det är dags att bromsa. Som Mann gör; han har förståndet att låta tystnaden tala och han tillåter karaktärerna att tänka vanliga, mänskliga, tankar till skillnad från att, som här, bara yttra enstaviga hotelser. Woo har engagerat rumsrena skådespelare som Travolta och Slater i tron att det ska ge lite glans åt smörjan men så fungerar det naturligtvis inte. Det är snarare så att Travolta får börja akta sig så att han inte tvingas återgå till att spela mot bebisar och talande hundar.
Broken Arrow