Bänken

Roger Wilson 02:36 5 Nov 2001
Det är omöjligt att skriva om [I]Bänken[/I] utan att dra paralleller eller jämföra med en viss annan dansk film, []Italienska för nybörjare[/I]. Inte bara för att de liknar varandra i den oroliga klippningen och dogma-estetiken. Eller för att vissa skådespelare är med i bägge filmerna, som dessutom ser ut att vara inspelade i samma Köpenhamnsförort. Filmerna delar också, i alla fall på ytan, det där lättfotade sättet att göra lättillgänglig men ändå gripande socialrealism. Skillnaden är väl då att [I]Italienska[/I]s regissör Lone Scherfig på ett halsbrytande sätt hoppar mellan genrer, medan Per Fly väljer en mer klassisk form för sitt drama - för där Scherfig lyckas skapa feel good-stämning bland alla dödsfall och begravningar, så väljer Fly snarare att zooma in en alkoholiserad mans slemuppstötningar. Vi får följa Kaj, en sliten neralkad man, med stripigt hår och fårat yttre som bor i en risig lägenhet överfull av urdruckna flaskor. Han är vresig, asocial och svår att tas med - och det blir inte lättare efter att han insett att småbarnsmamman som flyttat in grannhuset är den dotter som han inte träffat sedan hon var 14 år gammal. Dottern, Liv, har genomgående haft otur med männen i sitt liv. Förutom den frånvarande fadern, så är hennes man hustrumisshandlare och mannen som hon hyr rum av är en galen excentriker som blivit kär i henne. Till sist är hon så illa ute att pappan måste avslöja sin identitet och gripa in. Den ruffiga stilen gör att filmen aldrig blir kladdigt sentimental. Tvärtom, med utsökt personregi och skådespeleri blandas bottenlös misär med humor. Jesper Christensen gör en fantastisk insats som den slitne och försupne Kaj (det är förresten han som spelar Olympias vansinnige far i [I]Italienska för nybörjare[/I]) och man kan nästan lukta den unkna doften av avslagen bajer när man ser de djupa rynkorna i hans ansikte. Men även dottern, Stine Holm Joensen, och hela gänget runt alkisbänken på torget gör extremt bra instatser. Ja, så bra att den danska Bodil-juryn, som även de tvingades jämföra Bänken med [I]Italienska för nybörjare[/I], gav priset för bästa film, bästa manliga huvudroll och bästa manliga biroll till [I]Bänken[/I].
Bænken