Arkiv X

admin-kollegorna 16:22 23 May 2000
Norra Texas, 35 000 f kr. Kl 12.35. Två grottmän råkar på en illuster krabat i en isgrotta. En grottman lemlästas, den andre infekteras av en dödlig, svart gegga som snabbt sprider sig i hans kropp. Norra Texas, 1998 e kr. Kl 10.41 En pojke råkar ut för samma behandling då han upptäcker en underjordisk hålighet vid lekplatsen. Washington, CIAs högkvarter. Kl 14.32. Agent Mulder tror att det är en utomjordisk konspiration, Agent Scully hävdar att allt kan förklaras med en smula logik och naturvetenskap - kanske var det bara fråga om en sedvanligt aggressiv förkylning? Sverige, biograf. Kl 17.53. Filmrecensent deppar ihop. Okej, jag hade inte väntat mig något utöver det vanliga då den populära TV-serien blev till långfilm, men en lite större ansträngning från de ansvarigas sida hade inte skadat. I sin iver att tjäna lite extra slantar på en serie som så uppenbart har gått i stå, underlät de att skapa ett fristående "avsnitt" och låter istället den redan övertygade publiken alstra spänningen med hjälp av sina förkunskaper - här är med andra ord verkligen intet nytt under zodiaken (okej, de tu pussas. Nästan). Den klåparaktiga men påstått letala och potentat-fyllda organisationen Syndikatet, finns på plats, det stora Hotet - den segflytande, svarta organismen - har ju dykt upp några gånger tidigare i serien och konspirationsteorierna är sedvanligt viga och högljudda. Samt, inte att förglömma: Mulders och Scullys eviga konflikt mellan den förstnämndes intuition och den andras strikt konventionella, naturvetenskapliga syn på livet, fortgår utan tecken på att mattas. Allvarligt talat; om Scully fortfarande, efter ett hundratal konfrontationer med UFOn, älvor och varulvar, inte tror på tomten så krävs det nog ett större, cerebralt ingrepp för att hon ska kunna se ljuset. Sålunda inte mycket mer än ytterligare ett avsnitt av Arkiv X, dessutom med ett lika öppet och flummigt New Age-slut som brukligt. Den största skillnaden är att vi nu måste hala upp 70 kronor för att ta del av det.
The X-files