Specialupplagan av CinemAfrica blickar tillbaka på filmhistorien

11:45 10 Mar 2022

CinemAfrica intar 17-20 mars Zita-biografen, med en särskild retrospektiv upplaga, en försmak inför den ordinarie festivalen i höst.

Under denna kortare CinemAfrica Retrospective Edition av festivalen kommer både gamla och nya filmer, centrerade kring återupptäckten och nytolkningen av filmhistorien, att visas. Nöjesguiden har pratat med programläggaren Christian Rossipal, som curerar den retrospektiva festivalupplagan tillsammans med filmforskaren Manthia Diawara och CinemAfrica Program Group. 

Berätta om idén bakom CinemAfrica Retrospective Edition.
— Under den retrospektiva upplagan av festivalen visas både gamla och nya filmer som förenas i att de låter oss återupptäcka eller omtolka filmhistorien. De äldre filmerna är guldkorn från tidigare festivaler medan de nya filmerna berör filmhistorien eller "remixar" den på olika sätt. Vi visar till exempel det senegalesiska dramat Touki Bouki (1973) av Djibril Diop Mambety, men också A Thousand Suns (2013) där regissörens brorsdotter Mati Diop söker upp en skådespelare från farbroderns kultförklarade film.
Idén bakom specialupplagan föddes i samband med att CinemAfrica firade 20 för några år sedan. Det finns en massa fantastiska filmer som visats sedan starten 1998 och som vi vill visa igen. Vi har dessutom haft privilegiet att jobba med professorn Manthia Diawara, som är vår gästande konstnärliga ledare. Eftersom hans expertis är afrikansk filmhistoria kändes det ännu mer givet att göra en retrospektiv festival just i år. Diawara har curerat programmet tillsammans med mig som är CinemAfricas programläggare och festivalens programgrupp – Mmabatho Thobejane, Simon Rodriguez, Sharmarke Binyusuf och Meryem Saadi.

Touki Bouki

Varför är det så viktigt att blicka tillbaka på filmhistorien?
— Genom retrospektivet lyfter CinemAfrica pionjärer och viktiga röster som annars ofta osynliggörs – till exempel Madeline Anderson, den första afroamerikanska kvinnan som regisserade en dokumentär i USA och Madubuko Diakité, vars For Personal Reasons (1973) i en fin nyrestaurering. Vid sidan av klassiker som senegalesiska Black Girl (1966) visas nyupptäckta verk, som två visuellt slående kortfilmer från Edward Owens, en queer afroamerikansk experimentfilmare som var aktiv under 60-talet, men som återupptäckts först under senare år. Vi vill låta en ny publik upptäcka de här otroliga filmerna, men tanken är inte att blicka tillbaka på ett nostalgiskt sätt utan att visa filmer som på olika sätt aktualiserar frågor i samtiden.


Visar ni bara äldre filmer eller även nypremiärer?
— Under retrospektivet premiärvisas även den hyllade konstnären Salad Hilowles nya kortfilm Sylwan som iscensätter George Sylvans liv, den första svarta filmskådespelaren i Sverige.
Vi visar också ett antal filmer som haft premiär under de senaste åren och som knyter an till temat på olika sätt – från Garrett Bradleys America (2019) till Tamer El Saids In the Last Days of the City (2016).

In the Last Days of the City

Vilka gäster har ni bjudit in? 
— Manthia Diawara, som är vår internationella huvudgäst, är filmregissör och professor vid New York University. Han föddes i Mali men har varit verksam i hela Västafrika, Frankrike och USA. Han är en centralgestalt inom afrikansk filmhistoria och har bland annat gjort en unik dokumentärfilm om Sembène Ousmane, som ofta kallas "den afrikanska filmens fader". Dokumentären visas tillsammans med Sembènes film Black Girl på fredagen 18 mars. Salad Hilowle kommer också närvara under premiären av sin nya kortfilm på Zita, lördagen 19 mars. Hilowle blev mycket uppmärksammad i samband med sin utställning "Vanus Labor" på Konstakademien 2021 och nu senast med "Publikt" på Kulturhuset i Stockholm. Hans verk handlar ofta om afrosvenskars roll i den svenska konsthistorien. Vi kommer även att ha ett antal internationella gäster som medverkar digitalt under visningar.

Ge oss dina bästa festivaltips - tre höjdpunkter som absolut ingen får missa. 
— Torsdagens invigningsfilm Touki Bouki är en kultklassiker som måste ses! Sprudlande, spretigt och surrealistiskt om Parisdrömmar i Dakar. Ofta med på Sight & Sounds kända lista över världens 100 bästa filmer. Fredagens visning av Manthia Diawaras dokumentärfilm om Sembène, tillsammans med "Black Girl" och ett efterföljande samtal, kommer att vara en unik händelse. Och till sist så får ingen missa lördagens premiär av Salad Hilowles nya kortfilm, som visas tillsammans med oförglömliga filmer av Isaac Julien, Garret Bradley och Edward Owens.



CinemAfrica erbjuder filmer från Afrika och den afrikanska diasporan. För program och biljetter se här

Stad: 
Kategori: