Från Vikarbyn i Rättvik kom hon som skjuten ur ett gevär. Nu ska Pauline Skött, mer känd som artisten Skott, erövra resten av världen med musik inspirerad av folkmusik och datorspel.
Pauline Skött skrev sina första låtar på fiol redan i mellanstadieåldern. Steget från det till att artister som Lordes och Katy Perry twittrar ut hennes låtar med lovord och att Skotts musik har streamats över 10 miljoner gånger bara på Spotify kan tyckas vara stort, men det ligger mycket jobb bakom.
Vi ses under By:Larm i Oslo där Skott samma kväll ska göra sin andra spelning på norsk mark. Den förra var kvällen innan.
– Jag spelade faktiskt här på ett spelmansläger när jag var 14 också. Men det räknas nog inte. Nu när jag tänker efter var det kanske inte ens Oslo, men Norge var det iallafall. Det som är skönt med den här festivalen är att man får två chanser. Spelningen igår gick jättebra, men jag råkade gå av scenen i förtid och glömde bort att spela Wolf. Vilket var synd då det är en av mina favoritlåtar att spela live.
Det var inte läge att gå på igen?
– Nä, jag får spela den ikväll istället.
”Lady, porcelain is the shit” – Lorde om Porcelain
Skott har sedan förra sommaren hunnit släppa fyra låtar och börjat etablera sig som artist i USA och Europa. Den senaste singeln Lack of Emotion spelas nu på A–rotation på P3 och i lobbyn på mitt hotell spelar de Porcelain när jag checkar in. Utifrån kan det se ut som att Skott kommer från ingenstans. Jag frågar hur viktigt det är att det går bra på hemmaplan också.
– Sverige är mitt hem så det är klart att det vore kul, men jag vill att alla som skulle kunna uppskatta min musik ska få en chans att höra den.
Pauline Skött gick låtskrivarutbildningen Musikmakarna i Örnsköldsvik vilket hon menar har inneburit väldigt mycket för henne som låtskrivare.
– Ibland känns det som att jag får betalt av Musikmakarna för att promota dem. De har en helt unik approach till låtskrivandet och man får en utbildning i hur hela musikbranschen fungerar idag. Det är på riktigt från dag ett, du kan faktiskt få göra riktiga co-writes för etablerade artister och kommer direkt i kontakt med både skivbolag och förlag.
Hur jobbar de med feedback?
– De flyger dit både förlag och A&R:s som både ger dig uppdrag och kommer med feedback på de låtar du gör.
Som låtskrivare är Pauline Skött signad till svenska Sony, men som artisten Skott på ett engelskt skivbolag.
Var det självklart från början att du skulle skriva låtar till dig själv?
– Nej det var det det egentligen inte. Nu såhär i efterhand känns det rätt uppenbart att jag omedvetet styrt mig dit, men jag förnekade det ganska länge. Jag var en låtskrivare som skulle skriva till andra. Men jag har ett så stort kontrollbehov och ville inte släppa ifrån mig låtarna. I låtskrivarprocessen är artisten som har sista ordet, och nu blir det ju jag. Det är därför det funkar så pass bra att skriva med andra också.
Du är uppväxt med folkmusik från Rättvik, har det påverkat din stil på något vis?
– Jag skrev mina första låtar på fiol, och det tror jag har påverkat mig. Skriver man en låt på fiol och inte har någon som ackompanjerar måste melodin vara väldigt stark i sig. Det har tränat mig mycket i låtskrivandet. Men idag skriver jag nästan bara på piano.
En annan beståndsdel hon sig tagit med sig från folkmusiken in i sitt låtskrivande är det bakomliggande skandinaviska vemodet. Slutresultatet låter överlag väldigt modernt.
Är jag fel ute då?
– Under hela min barndom var det folkmusiken som gällde. Men under högstadiet gick jag mer och mer över till datorspelsmusik, och det var då jag mer och mer började göra min egen musik i ett program som heter Module Tracker. Det lät lite som Slagsmålsklubben. Och det höll jag på med i flera år innan jag började lyssna på band som Muse och liknande.
Vad har du annars för förebilder?
– Alltså, när andra namedroppar har jag generellt sett rätt dålig koll. Helt ärligt.
”HOLY SHIT! this song is vibes for days” – Katy Perry om Wolf
Du ska spela på SXSW härnäst, vad betyder en sådan spelning?
– Jag har liksom inte hunnit fundera på det. Det har hänt så sjukt mycket så fort senaste tiden, och jag hinner knappt tänka så långt framåt. Även om det bara är ett par veckor. Men det är en bra uppvärmning att spela här på By:Larm till exempel. Man får vara beredd på att det inte blir så mycket soundcheck på den här typen av festivaler, om ens något.
Jag slås av vilken lugn person som sitter mittemot mig, även om Pauline Skött menar att skenet kan bedra en aning. Men åtminstone utåt sett tar hon raketkarriären med ro.
Vad är det fetaste du har upplevt hittills i din karriär?
– Det är klart att det är sjukt häftigt när artister som Katy Perry och Lorde uppmärksammar det du gör. Jag har ingen aning om hur de ens hörde min musik. Men det fetaste är nog när jag ser att folk sjunger med i mina låtar. Häromdagen såg jag någon som hade gjort en cover och laddat upp på Youtube, det kändes helt sjukt.
SXSW pågår mellan den 10-19 mars 2017.