Så var ditt spelår

09:46 15 Dec 2022

Ett år som knappast kommer gå till historien som ett av de mer trivsamma hade ändå sina ljuspunkter. I alla fall på spelhimlen. 

Spelåret 2022 är precis på väg att ta slut. Men vad ser vi när vi blickar tillbaka på året? Är det här sista året vi struntar i energiåtgång när gamingriggen startas? Kommer efterfrågan på hårdvara fortsätta vara mångdubbelt det tillgången kan svara mot? Och viktigast: är spel fortfarande det bästa som finns?

Det här var året då Valve på riktigt lyckades göra PC-spelandet bärbart. “Men vaddå” stammar nån smart - och nej, laptops gills inte. Det gör däremot den fantastiskt charmiga Steamdeck. En bärbar Switch-dödare (där Steamdeck ju faktiskt är en liten dator är Switch ju knappt mer än en mobil) som spelar nästan allt du matar den med. I det långa loppet kan det här göra stor skillnad - och i den omedelbara framtiden lär Nintendo behöva skynda på sin Switch-uppföljare.

Även om 2022 hade den sedvanligt fullpackade upptakten till jul, då stortitlarna avlöste varandra, kommer det här året alltid kommas ihåg som ett otroligt framtungt sådant. Anledningen till det är ett enda spel: Elden Ring. Japanska mästarna på From Software släppte nämligen sitt första “riktiga” open world-spel redan i slutet av februari. Förläggaren Bandai Namco har insett Souls-utvecklarnas massmarknadspotential och att anlita George R. R. Martin som medförfattare kändes verkligen som ett PR-trick snarare än något annat. Men även om Martins avtryck inte är så stort målar Elden Ring ändå med största penseln. Det är ett genialiskt spel, även om det fortfarande inte är ett spel för alla.

Efter ett par halvsvaga år sparkade Sony verkligen in dörren 2022. Dubbelkombon Horizon: Forbidden West (18 februari) och God of War: Ragnarök (9 november) blåste de allra flesta ur vattnet med sina påkostade jättespel. Det var inget snack om att kvalitetsribban låg högt. Men även om Kratos och Aloy är välregisserade och högupplösta hjältar är min största Playstation-upplevelse nog ändå tillsammans med den herrelösa lilla katten i Stray. Att i lugn och ro få utforska helt magiskt vackra scifi-stadsmiljöer och samtidigt få njuta av en katts rörelseschema var något utöver det vanliga.

På skräckfronten fick vi så vi teg. Vidriga Resident Evil: Village, grymt snygga indieskräckisen Signalis, filmiska The Quarry och Giger-festen Scorn gav oss interaktiva mardrömmar. Ett av årets mest oväntade framgångar var ett kortspel till mobil. Marvel Snap är ett relativt simpelt kortspel som lockar med snabba matcher, ett förvånansvärt djup och möjligheten att samla på superhjältar. Men största bedriften är nästan att de lyckats göra ett mobilspel som inte är fullständigt förstört av mikrotransaktioner (inte än i alla fall). I år var också året då vi fick uppleva ett fantastiskt återseende: Gilberts och Grossmans Return to Monkey Island var allt vi hoppades (om än lite kort).

Kampen om årets svenska spel var i vanlig ordning stenhård. Metal: Hellsinger och Warhammer 40k: Darktide var två av de som stod ut. Svensk action när den är som allra bäst.

2022 är varvat. Nu ser vi fram emot nästa level.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera