Rollspelen är tillbaka

16:19 23 Nov 2015

30 år efter boomen och 20 år efter kraschen går det bara att dra en slutsats: den nya rollspelsvåren är här. Moralpaniken har sedan länge lagt sig. Den svenska rollspelskulturen blomstrar igen.

Rollspelen, eller “bordsrollspel” som de också kallas, är spel där deltagarna använder penna, papper, tärningar och fantasi för att ta sig igenom äventyr som en spelledare utformat. En spelform som landar någonstans mellan improvisationsteater och brädspel. Det var rollspelstillverkaren Äventyrsspel som på 1980-talet sålde över hundratusen exemplar i Sverige av det numer klassiska Drakar & Demoner. Men på 90-talet kom ett stort bakslag. Larmrapporter talade om antisociala ungdomar som barrikaderade sig i källare, spelade rollspelet Kult och blev djupt påverkade.
– Moralpaniken anammades från den amerikanska kristna högern, berättar Daniel Linder Krauklis, som tillsammans med Anna-Karin Linder Krauklis ger ut boken Finna dolda ting.
– Till en början i Sverige var det pingstvänner och Livets ord som drev på hårdast mot rollspelen. Sedan tog rena rättshaverister, om man får kalla dem det, över. Men nu har det vänt, rollspelen bubblar och frodas som ogräs igen, säger Daniel Linder Krauklis.

Inte mindre än två svenska böcker som behandlar rollspel släpps under december månad. Redan nämnda Finna dolda ting tar ett ambitiöst helhetsgrepp på den svenska rollspelshistorien, från den mansdominerade krigsspelsbarndomen till den fria internetperioden. Samt Bland mutanter, drakar och demoner av Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson, en bok som helt fokuserar på svenska framgångssagan Äventyrsspel – företaget som på 80-talet blev synonymt med svenska rollspel.

Men författarna till båda böckerna är ense om att det inte var moralpaniken som gjorde att den förra rollspelsvågen ebbade ut. Det var en blandning av en rad olyckliga variabler. Däribland en svag svensk krona, brist på bra spelmaterial och uppkomsten av allt mer välutvecklade datorrollspel. Men efter en svacka som varat i nästan två decennier börjar det alltså vända.

Nyversioner av en lång rad klassiska titlar som Eon, Mutant och Ensamma vargen har gjort succé på diverse crowdfunding-sajter under de senaste åren. Spelföretaget Paradox Interactive köpte nyligen välkända White Wolf – och vann därmed rättigheterna till det ikoniska Vampire: The Masquerade. Nostalgifaktorn är hög, men rollspelsbegreppet har också breddats.  Både vad det gäller innehåll, form – och vilka som faktiskt spelar.
– På 90-talet var det ju en grupp snubbar som satt och slog med roliga tärningar, berättar Jimmy Wilhelmsson. Idag är det ju allting från datorspel till friformsrollspel, lajv och till och med amatörteatergrupper sysslar ju med något som snuddar vid rollspel. Det är ju ett nästan lika vitt begrepp som musik.

Korspollineringen av olika rollspelsformer tillsammans med ett community sammankopplat över internet har lett till en mer medveten och inkluderande rollspelskultur. Idag är rollspel för alla på ett sätt som det inte riktigt varit tidigare. Kanske är det också det som gör att rollspelskulturen åter kan växa sig stark. Kanske är det här bara början.

Läs också: Minecraft - ett år efter Microsofts uppköp.

Stad: 
Kategori: