Minecraft – ett år efter Microsofts uppköp

16:04 23 Nov 2015

Markus Persson ville gå vidare med livet – och sålde sitt Minecraft till ett av världens största mjukvaruföretag. Ett år har gått sedan Sveriges viktigaste spel genom tiderna bytte ägare och vi frågar oss: vad har förändrats?

Det började med en tweet. Marcus ”Notch” Persson kände sig uppgiven. Han försökte göra rätt men fick bara hat och missnöje tillbaka från det community som formats runt hans skapelse: Minecraft. ”Vill någon köpa min del av Mojang så att jag kan gå vidare med mitt liv?”. 30 sekunder senare ringde en högt uppsatt Microsoft-chef. Fem månader efter det utannonserades ett av de största uppköpen någonsin i svensk spelindustri: Microsoft köpte spelföretaget Mojang och deras skapelse Minecraft för 2,5 miljarder dollar.
– Notch lyckades skapa en helt ny genre och förändra hela världens syn på vad indiespel är och kan vara.

Daniel Goldberg är journalist och har, tillsammans med Linus Larsson, skrivit boken Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka. I boken berättar Notch om livet före och under utvecklingen av Minecraft – spelet som blivit en slags sinnebild för vad ”framgång” innebär i spelbranschkretsar. Men storheten i Minecraft ligger naturligtvis inte i de sammanlagt nära 70 miljoner exemplar spelet sålt över alla plattformar. Nej, inte ens i det faktum att det förändrat spelbranschen från grunden. Minecrafts storhet ligger i hur det låtit en hel generation unga spelare använda ett ganska klumpigt verktyg till att skapa ett oändligt antal vackra världar. Många var rädda att det där storslagna skulle bli kompromissat när den tidigare så principfasta Notch gav upp och sålde sin skapelse till ett storföretag.
– Som fenomen betraktat slutade Minecraft att vara intressant i samma stund som det förvärvades av Microsoft, menar Goldberg. Visst, det som visats upp med Hololens (specialglasögon som gör att du kan spela Minecraft i verkligheten, reds anm.) ser till exempel maffigt ut, men det är bara teknikdemonstrationer.

Gräsrotsprojektet Minecraft, som vuxit sig till den enorma framgången fullständigt organiskt, slets upp med rötterna av ett storbolag. Men, i ärlighetens namn har upplevelsen för Minecraft-fansen inte påverkats särskilt mycket. Microsoft har medvetet försökt hålla sig vid sidan om communityt – som för att visa att de förstår och respekterar. Samtidigt har de initierat ett utbildningsprogram med FN, inlett ett Minecraft-samarbete med ett stort leksaksföretag och byggt en version för den kommande augmented reality-satsningen med just Hololens. Daniel Goldberg menar att förändringen för Minecraft kanske är liten, men för Microsoft är den desto större.
– Framåt är Minecrafts syfte ett annat: att driva uppmärksamhet och nya användare till Microsofts ekosystem av tjänster. Bra för Microsoft? Visst, men inte i närheten av lika fascinerande.

Nöjesguiden har försökt nå Microsoft och Mojang, men de har avböjt att svara på några frågor. Läs också: DICE om Star Wars-utmaningen: Vi kommer inte göra Darth Vader rosa.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!