Rocket Brewing Company

Redaktion 10:47 31 Jan 2019

Rocket Brewing Company låter oss följa med på Kaptenens äventyr. 

Nu är det bara några få dagar kvar tills Nöjesguidens ölmässa gör ett nedslag på skånsk mark och vi kan stolt presentera att Rocket Brewing Company gästar Malmö Börshus. 

Vilka är ni bakom bryggeriet? Och, vad har ni för olika roller?
- Kim Agersten, huvudbryggare, Joel Carlsson, bryggare, säljare, PR, Aron Hallborg, etiketter, Karl Andersson, ekonomi, sälj och Rikard Zetterberg, sälj. Alla är vi delägare.

Hur kommer det sig att ni startade Rocket Brewing? Och hur tänkte ni kring namnet?
- Rocket startades i Danmark 2014 av Kim och två andra danskar efter intensivt bryggande på restaurangen Mielke og Hurtigkarl i Köpenhamn där Kim var kökschef. Han satt också med i Mikkellers smakpanel och startade bryggeriet tillsammans med Thomas Schön som testbryggde åt Mikkeller. Och namnen - Eftersom grundarna alla älskade Sci-fi så passade namnet Rocket bra och man skapade ett tema kring rymden med namn och etiketter.

Hur viktig är egentligen designen på era flaskor?
- Designen på etiketterna är väldigt viktig för oss, vi har ett tydligt tema på grafiken och en liten historia på baksidan där man kan följa the Captain’s äventyr. På senare tid får man också följa Nova, en skicklig pilot och smugglare.
- Vi håller också på med ett konstnärssamarbete där vi i första omgången har låtit tre Malmökonstnärer göra sina egna etiketter. Först ut var Sara Granér med ölen Caliban som finns på Systembolaget, Per Mårtensson har gjort designen på vår första Pilsner som heter Hyperion, och snart kommer en öl ut med etikett av Karolina Wojcik. Fler konstnärer är på gång under 2019.

Vad skiljer er öl från andra på marknaden?
- Då Kim är en välrenommerad kock har han bra koll på olika smaker och finna balans mellan dessa, det är vår styrka när det kommer till innehållet i flaskan. Det andra är etiketterna där vi lägger mycket krut.

Hur ska en god öl vara enligt er?
- Välbalanserad och elegant.

Vad tror ni kommer bli den nya flugan inom öl-bryggning under 2019?
- Vildöl är på frammarsch. Öl där man fermenterar med olika vildjäster och bakterier som ger komplexa och spännande öl, det blir lite av ölens naturvin. Annars tror jag lite på en tillbakagång till något beskare IPA:or. Tror att folk börjar tröttna lite på alla josiga, söta NEIPA:s (New England IPA) och vill ha lite mer bett igen.

Sist men inter minst, vad kommer ni tillföra till Nöjesguidens Ölmässa?
- En chans för Malmöborna att smaka på vår nya linje med öl, vi brygger lite annorlunda öl nu jämfört med vad vi gjorde i Danmark, så det kommer bli spännande att se hur den blir mottagen.

Köp biljetter till den 2 februari och Nöjesguidens ölmässa här.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!