Musikbranschens 100 mäktigaste - Arash "Ash" Pournouri

Margret Atladottir 15:53 23 Jan 2013

På plats nummer 26 hittar vi Arash "Ash" Pournouri, manager åt Avicii. Tim “Avicii” Bergling velade mellan att fortsätta göra musik eller fokusera på sina studier. In kom Arash i bilden. Och vips (ja, det gick så fort) blev Avicii en av världens största dj:s. Rättare sagt världens tredje största dj, enligt DJ Mag. Imponerande.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

– Har egentligen ingen vanlig dag men reser mycket och har många i vårt team att sköta, leda och inspirera varje dag. Har telefonsamtal och mailkontakt med alla världens hörn dagligen så en vanlig dag är ett dygn där tidszonerna löser av varandra. Jag har haft så pass tur att jag kan se till att jag i princip är så effektiv som möjligt varje minut av min arbetsdag/dygn och jag skattar mig lycklig över att dagligen kunna skapa relationer med världens elit inom inte bara musik men affärer i allmänhet.

Upplever du att du har makt?

– Ja, och jag kan säga att jag har det enbart på grund av de sätten jag själv kunnat ändra hur musikindustrin fungerar år 2013. Jag har haft idéer som jag tagit till realitet och sett till att världens musikledare lyssnat och anammat mina affärsstrukturer och marknadsföringsstrategier. Det är framförallt otroligt givande och belönande att kunna befinna sig i en position där man bevisligen kan leda musikvärlden snarare än att bara följa den.

Vad är det bästa och sämsta med ditt jobb?

– Det bästa är att jag har full frihet och möjlighet till att tänka kreativt och nytt. Sedan att jag faktiskt kan få det att hända internationellt på högsta nivå. Det sämsta vore nog att jag har mindre möjlighet till ett lugnt och "vanligt" liv utan intryck som gäller business. Jag tänker mycket hela tiden och får inspiration överallt. Möjligheterna blir nästan överväldigande många.

Du är på plats 26 över de 100 mäktigaste inom musikbranschen i Sverige. Tycker du att det känns rimligt?

– Well det beror på resten av listan och vad man menar med "Sveriges mäktigaste inom musikbranschen". Är det mot andra svenska företag, internationella företag som vill komma in i Sverige, artister, låtskrivare, och så vidare? Jag kanske inte har så stor makt i Sverige men jag har aldrig försökt ha det.

– Däremot måste jag säga att jag har ett extremt bra grepp om den amerikanska och asiatiska marknaden – även för att vara amerikan, och har påvisat en rätt så oöverträffad förmåga att snabbt kunna lansera en artist internationellt – alltså över hela världen, inte bara i utvalda länder. Den typen av makt är viktigast för mina artister och jag vet ingen (svensk inom musikbranschen) på rak arm som slår mig på fingrarna där.

Se hela listan med musikbranschens 100 mäktigaste här.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!