Är det någon i Sverige som kan göra en Beyoncé och chocksläppa en skiva är det Lorentz. I höst ger han sig ut på turné i hela Skandinavien.
När Lorentz släppte sin debutskiva Kärlekslåtar 2014 tappade Musiksverige kollektivt andan. Skivan var självsäker eufori och musiken var större än oss alla. Så här mycket känslor hade vi inte känt sen vi var 17 år och odödliga. På albumet samlades briljanta samplingar, smarta nödrim och gästartister som låter bättre än de någonsin gjort på sina egna verk. Lorentz var 23 år och bäst i Sverige på album. Han vann en Grammis för bästa hiphop/soul och lyckades få både recensenter och publik att leva hela sina somrar till hans soundtrack. Sedan dess har förväntningarna hunnit bli högre och högre på uppföljaren för varje dag som gått. Tre år senare vaknar Stockholm upp täckt i affischer. Lorentz har gjort en Beyonce och utan någon marknadsföring eller förvarning släppt nytt.
– Jag tror aldrig att jag har varit mer stolt över någonting än den här skivan. Det känns riktigt bra att ha gjort ett till album. Inte lika nervöst den här gången.
Du gjorde en Beyoncé och släppte albumet från ingenstans. Vad var tanken med det?
– Tanken var att göra en Beyonce. Om det är någon som ska göra en Beyoncé är det jag.
Vad som är image och inte är svårt att avgöra med Lorentz. För en person som givit sig själv ett oändligt antal egna smeknamn, återuppfunnit sig själv X antal gånger och i viss mån utvecklat ett eget språk flyter kanske allt det samman. Image är Lorentz och Lorentz är image. Men på nya skivan känns det ändå som vi vi får komma närmare. Lorentz är inte oövervinnerlig längre, och det är mörkare, tyngre och ömtåligare.
Är det läskigt att släppa människor närmare?
– Ja. Men det är helt medvetet. Jag tycker att det är då det känns spännande. Jag vill inte hålla på med framtid och dåtid längre utan jag vill att det ska låta som jag känner mig nu. Det har jag verkligen tänkt på. Jag tycker känslan i albumet är tydlig. Hur jag känner och så. Det är någon som dealar med livet.
Lorentz råkar kasta iväg snusdosan han använder som fidget spinner och ålar över ryggstödet på soffan för att fiska upp den.
– Jag ville verkligen bryta med förra skivan. Självklart finns det spår av den, eftersom det fortfarande är mitt konstnärskap och så, men jag ville göra något nytt.
Det känns som den här skivan kommer från en mörkare plats. Den är inte lika euforisk och självsäker.
– Det stämmer nog. Jag dealar med livet. Jag tycker det känns att jag är äldre. Och det är ju logiskt eftersom jag är äldre. Mycket av det jag känner är med på skivan, men jag tror också att jag är på väg någon annanstans nu.
Att följa upp ett av de mest hyllade svenska albumen någonsin skulle nog ge vem som helst ångest och Lorentz har tidigare pratat om hur han hade svårt att komma vidare efter Kärlekslåtar. Lösningen blev tillslut att helt enkelt ägna nästa skiva just de känslorna. Kanske tydligast är detta dealande på låten Demons som blev klar bara en dag innan skivan lämnades in. När han fick frågor om låten i samband med skivsläppet svarade han “Ja, jag mår mycket bättre nu. Men det är inte avklarat.” Titeln Lycka till har han haft i flera år.
– Från början gillade jag bara hur det lät. Men det betyder massa olika saker. Och den betyder olika saker till olika låtar. Det är inte självklart ett breakup eller ett avsked. Jag tycker att den är kaxig.
Det tog tre år för Lorentz att följa upp debutskivan. Att vi lever i en kultur där det gäller att alltid påminna folk om att man finns kunde Lorentz inte bry sig mindre om. Att konceptet “roliga referenser och många härliga gästartister” verkar varit en framgångssaga för förra skivan verkar han också haft minimalt i åtanke. Till skillnad från Kärlekslåtar är Lycka till inte packad med något av dessa. På skivan hörs Madi Banjas släpande stämma, Erik Berglund lägger några riktigt vassa verser, men annars är det bara Lorentz.
– Jag tyckte att det var viktigt på den här skivan att det bara var Erik och Madi som gästade eftersom vi har spenderat så mycket tid ihop. Den här skivan är verkligen en dokumentation över en era i mitt liv och då är det de som ska vara med. De var de enda två jag ville ha. Och Madi får ta hur mycket plats han vill på det jag gör.
I sommar spelar Lorentz på Way out West, och det blir startskottet på en lång höst av spelningar. Recensionerna av nya plattan är genomgående toppbetyg, och flera jämför Lorentz förmåga att göra helgjutna album med Kanye West. Ett öga för detaljer, skickliga samplingar och förmågan att cementera en era i ett album har nämnts som exempel.
I sista låten refererar du till Kanyes freestyle Pinoccio story. Raderna om att allt är så sämst att inte ens lyxshopping är någon tröst längre. Finns det en djupare tanke bakom?
– Nej, jag tyckte bara det var kul. Men jag tycker att det är bra. Att det beskriver den där känslan av att oavsett vad man gör känns det ändå kefft.
Turnéplan
21/10 – Umeå – Väven
27/10 – Norrköping – Arbis
1/11 – Uppsala – Katalin
2/11 – Göteborg - Trädgårn
3/11 – Lund - Mejeriet
4/11 – Helsingborg – The Tivoli
10/11 – Örebro – Ritz
11/11 – Karlstad – Tempel
24/11 – Borlänge Liljan
25/11 – Malmö – Moriska Paviljongen
1/12 – Oslo – Parkteatret
2/12 – Linköping – Konsert & Kongress
8/12 – Köpenhamn – Rust
16/12 – Stockholm – Annexet
Glöm inte att följa Nöjesguiden på Facebook.