Från Londons södra delar kommer den unga kläddesignern Kit Neale med sin karaktäristiska kalejdoskopdesign och ett lekfullt manér. Hans stil är unik och starkt influerad av tidiga tecknade filmer, musik och olika subkulturer.
Förutom färg och en lättsam approach är humor också en huvudingrediens i ett skapande som sällan tar sig självt på för stort allvar. I februari 2012 debuterade Kit Neale, tillsammans med sin kompanjon Caspar Hodgson, med sitt klädmärke på modeveckan i London.
–Det är en riktigt rolig och spännande tid för manligt mode. Vi börjar bli mer äventyrliga i stilen, sa Neale 2014 då han samarbetade med ett stort läskföretag. Det resulterade i att läskföretagets logga fick ta en nostalgitripp i designerns händer, och deras kitschiga stil från 1960- och 70-tal florerade i kollektionen. Kärleken till starka färger som möter varandra i ett sammelsurium av nyanser har också för varje kollektion Neale gjort blivit mer tydlig.
Äventyrligt skulle definitivt kunna vara ett av de adjektiv applicerade på Neales design. Hans vision darrar aldrig på manschetten och den ena kollektionen är mer vågad än den andra. Som 16-åring assisterade Kit Neale som stylist för flera stora moderedaktörer i London och New York. Efter den antagligen fantastiska och lika krävande tiden som assisterande stylist fullföljde Neale studier inom herrmode. Kort efter tiden i college startade han sitt klädmärke som snabbt öppnade ögon i branschen, mycket på grund av Neales iögonfallande prints och mönster.
–Jag tycker det är meningslöst att designa ett mönster bara för att trycka det på en t-shirt utan att genom mönstret säga någonting. Det kan handla om en idé eller humör som kommuniceras genom det man designat. Jag tror också att det är anledningen till varför människor väljer vissa kläder att skapa en stil med — för att deklamera en personlighet genom att göra valet att bära en t-shirt med tryck, sa Neale inför vår- och sommarkollektionen 2014.
Baserad i östra London med sitt team har Kit Neale på knappt fem år samlat tyngd till namnet, och med det uppskattning från stora spelare: bland annat har Daniel Radcliffe setts i Neales kläder, och märket har samarbetat med Opening Ceremony, Harvey Nichols, Topman och British Fashion Council. I februari är det till slut dags för Kit Neales kollektion SPRIDD för IKEA att se dagens ljus, och när det träffar produkterna i kollektionen påminns vi sannerligen om vem det är som designat dem.
I en intervju med Stylenest berättade Kit Neale att han och teamet alltid letar efter spännande projekt att arbeta med.
– Vi älskar tanken på att kunna pränta in vår Kit Neale-filosofi och galna prints på ovanliga ställen. IKEA:s stilrena produkter har fått agera som en blank canvas för Neales färgstarka vision. Detaljrikedomen är ett av Kit Neales signum, och under presskonferensen som annonserade samarbetet mellan IKEA och designern kunde han visa upp hur man på en av kuddarna valt att brodera ett mönster, medan resten är tryckt.
– Det finns så många detaljer man missar om man inte tar en närmare titt.
Vid framställningen av kollektionen SPRIDD har Kit Neale hämtat mycket inspiration från den nomadliknande kulturen hos unga människor av idag. Tanken med bland annat tälten, duffelväskorna och termosarna är att målgruppen, som riktar sig till unga från 18-29 år, ska kunna rafsa ihop allt man behöver i väskan och hela tiden vara på väg.
SPRIDD släpps den 10 februari i alla IKEA:s varuhus, och finns tillgänglig så långt lagret räcker. Läs mer här.