Jan Håfströms konst blir mode

Sara Bäckbro 11:00 20 Jan 2022

Mr Walker får nytt liv i den senaste kollektionen från A Day's March. 

Ett helt liv som konstnär. Jan Håfström visar mig runt i sin stora ateljé, där verken är placerade precis överallt. På golv, väggar och tak. Hans karaktäristiska former och färger är välkända. Döskallar, textrader och pratbubblor. Blått, rött, gult och svart. De tunna formerna i trä med patinerad torr yta är både inbjudande och komplexa. 

Verken är självständiga samtidigt som de hänger på väggarna som ett collage. Jan berättar att det är så han lagrar vissa verk och då kan vad som helst träda fram. Det är tecken och signaler som berättar om det osynliga. 
J: Titta på de egyptiska gravarna, de har tecknat det som man behöver för resan till det underjordiska, livet efter döden. Livet är ju bara en station, man ska vidare. Det är förhållandet mellan de två världarna, där det händer något. Hur ska människan gestalta det osynliga? Det är något jag funderar på hela tiden, hela livet. 

På två av väggarna hänger jackor som är nedstänkta med färg. Jan berättar att han 1967 tecknat av en bild på ett museum som föreställde den sönderskjutna uniform som bars av en av soldaterna Sarajevo 1914. En dag får han ett samtal av en ung tjej som berättar att hon läser på Beckmans och vill skapa jackor utifrån hans teckning. En var i papper, en i jute och någon i ull. 
J: Sen kom hon till mig med jackorna, och jag vet inte om vi gjorde något byte eller liknande, det var så längesen. Men jag har haft med mig dem och bearbetat de på olika sätt. De var rena då, nu har färgen på dem kommit till i efterhand. Teckningen var av uniformen som bars under ett attentat med ett offer, nu är de skapade via nya plagg och tecknet symboliserar våld och krig, färgen blod och död. Kläder bär på så mycket. Det bär på ett avtryck av den riktiga människan. 

Jan Håfströms konst skall förenas i modet återigen men denna gången lite mindre dramatiskt. Den 27 januari lanseras kollektionssamarbetet mellan konstnären och klädmärket A Day’s March. Kollektionen består av en blandning av t-shirts och collegetröjor där trofén är en rutig rock.

Rocken tillhör ingen mindre än ikonen Mr Walker (Den vandrande vålnaden, Fantomen) kärt barn har lite för många namn. Jan berättar att han skapade sin version av Mr Walker vid millenniumskiftet men att figuren har varit närvarande i hans liv sen fyrtiotalet. 
J: Jag mötte Mr Walker i Veckorevyn. Mamma köpte hem den varje fredag, och där fick jag se Fantomen. Samtidigt så började jag söndagsskolan där man lärde sig om Jesus och lärjungarna. Inspirerad av serien så började jag själv teckna och rita. Som barn har man inga historiska referenser, gränser eller tidsskillnader och de två världarna smälte ihop på något sätt.  

Mr Walker har sedan år 2000 tagit stor plats i Jans konstnärskap. Precis som i serien så är rutmönstret i Walkers ikoniska rock platt och overkligt. Det följer inte de naturliga formerna på plagget vilket Jan anser var den konstnärliga inbjudan till att använda och skapa utifrån motivet. 
J: Wilson McCoy som tecknade hade väl bråttom, han brydde sig inte om att lägga ett perfekt mönster efter rörelsen, det blev platt. Konstnärligheten handlar ju precis om det, att projicera något på en platt yta och det var viktigt att den var just det, platt. Han är ju fiktion! Detta blev dock ett problem när jag skulle skapa den staty som är Mr Walker i Stockholm idag.

2014 uppförs statyn ”Vem är Mr Walker?” av Stockholm konst och Mårten Carstensson i Järnvägsparken vid Centralstationen i Stockholm. Det var viktigt att fiktionen och den platta ytan inte gjordes till en 3D-version. Istället utgörs statyn av två stycken sju meter höga plattor i metall som är utskurna i Mr Walker gestalten. De är ihopsatta och skapar en upplevelse av en tredimensionell staty men som fortfarande är just platt. 
J: Mellan plattorna så skapas det konstiga, aviga utrymmen. Det ena perspektivet visar hur han springer och det andra hur han nästan blir sparkad i magen. Den blir dramatisk. Det kommer något jävligt tokigt och oväntat från det. 

Statyns namn hänvisar till frågan som Jan ställt sig själv många gånger – Vem är Mr Walker?
J: I serien är han den vandrande vålnaden, en god ängel. Han skall ge de förtryckta hopp och bekämpa brott. Hans roll och hans uppdrag är klara men också oklara för mig. Han är ju en ikon för generationer och speciellt i Sverige. Han betraktar oss utifrån och är nyfiken på vad som rör sig inom oss. Just nu har han rätt mycket att göra, han skall ju ställa allting tillrätta. Han skall få oss att återfå tron på att det finns en framtid. 

Jan berättar om när samarbetet med A Day's March presenterade sig. Stefan Pagréus som är en av grundarna av varumärket tog kontakt med honom. Pagréus visade sig ha varit intresserad av Jans konstnärskap länge. Nu hade han förstått hur det skulle gå att förena den med hans eget varumärke i ett projekt. 
J: Jag och Stefan hade sköna samtal om fantomen. En figur som på något sätt växlar och förändras över tid. Han är psykolog också, Stefan alltså. Han förstår det här med att bearbeta sitt förflutna genom att ta upp en sån här figur, en fadersgestalt. Jag behövde det. Mr Walkers närvaro i min konst förlänger samtalet med min pappa som försvann. Walker är ju odödlig, han kan man prata med hur länge som helst. 

Mr Walker har på så sätt en stark koppling till Jan och hans relation med sin pappa. Gestalten är dold och bortvänd. Rörelsen är en signal för att vara på väg. Nu förverkligas Jans figur i sextio signerade exemplar av rocken i rött och blått 
J: Jag har inte förberett mig för vad som kommer ske när jag möter någon med rocken. Det slog mig nu att det kommer kanske vara oerhört märkligt. Det är svårt att veta om jag skall ha ett speciellt ansvar för detta, de kanske vill förhålla sig till min konst eller till Mr Walker. Blir det en förkunnelse då? Eftersom det är en sorts uniform och det ser ut som att jag sänder ut dem i världen, som apostlarna? Det är riskabelt med en uniform för man blir ju igenkänd, som soldaten i Sarajevo. 

Stefan berättar senare att det är ett komplext förhållande mellan Jan och Mr Walker som blir lika komplext att förmedla till en kund. 
S: Mr Walker har ju så många olika betydelser för Jan. En aspekt som han själv har lyft med den här projektet är att Walker är en hjälte, en typ av beskyddare, och att man nu genom att ta på sig hans rock själv får ikläda sig den rollen. Jag gillar den tanken. 

Resterande plagg kommer vara med Jans välkända döskallar. De har sen lång tid varit en del i Jans konstnärskap och det började med att han såg en bild av Arnold Böcklins ”Dödens Ö” hos barnläkaren som liten. Målningen är en av symbolismens mest kända, där den spöklika ön har influerat konstnärer och författare. 

Jan berättar att han minns när han såg den att den gett honom en märkvärdig trygghet, att det fanns en sådan ö. Dödens Ö blev sedan representation av att det finns platser i världen där man kan få legitimera sin ensamhet. Där ens skygghet och ens revir fick vara ostört. 
J:
 Där fick jag starka impulser av att utforska mitt eget okända projekt och det var där jag förstod så småningom att detta är det enda yrke jag kunde tänka mig. Den terapeutiska ådran inom konsten är väldigt viktig för mig. Den kommer glimtvis, som i sandlådan när jag fick material för att bygga och leka, söka. Satte grejerna i rörelse, där fanns det. Skapandet. Detta samarbetet kanske är samma sak, jag sätter Mr Walker i rörelse i världen. 
S: Kommer du att gå runt i rocken?
J: Nej men det vet jag inte, jag har inte hunnit tänka mig in i detta, vad det skulle betyda. Jag hade på mig den när de fotograferade. Men inte där ute, jag håller mig ifrån det ett tag, tills jag vet vad det är. 

Den 27 januari släpps kollektionen och i samband med det så blir blir det två utställningar med konst från Jans egen samling. En av dem i A Day's Marchs butik på Kungsgatan i Stockholm och en på Taverna Brillo. 
S: Det blir inget officiellt vernissage med tanke på det rådande läget, men eftersom butiken och Brillo är öppet så kan man komma dit och se verken och kläderna i mån av plats. 
J: Vilka målningar det blir? Ja, det blir Walker.. men du får vänta och se Sara. Det är en intressant fråga det här. Vem är Mr Walker? Jag insåg inte den komplikationen med frågan när vi döpte statyn i järnvägsparken. Men nu, särskilt med Stefan och hur han ser på det, så har den frågan vidgat sig, tack och lov. Vilka svar det finns där ute. Det är i sådana ögonblick man förstår att man inte vet någonting, man ska inte tro att man har koll på något.

Jan Håfström x A Day's March släpps den 27 januari. 

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!