Går det att skapa konst för klubbar, och på vilket sätt kan upplevelsen av utelivet förstärkas genom kreationer och skapelser? Vi frågade konstnären Cecilia Ömalm hur hon tror att konst och uteliv kommer samspela om tio år.
– Jag tror att samspelet kommer vara ännu starkare, det har vuxit väldigt snabbt. Intresset för att koppla ihop discipliner och visa konst i andra sammanhang utanför gallerier och museer har ökar. Det har blivit en del av uteställens credd att koppla ihop sig själv med konst, det är ett snyggt och väldigt medvetet val av ägarna.
Anser du att konsten kan vara avgörande för en klubb eller bars målgrupp?
– Ja, absolut. Jag brukar inte hänga på Stureplan men när jag har gjort konst där och vet att det är folk som är kopplade till konst, musik och design som är där, så blir det mer tilltalande.
Har du något bra exempel på ett ställe där konsten varit avgörande för målgruppen?
– Ja, Riche exempelvis! Det är en enorm skillnad mellan den stora baren och lilla baren, där jag själv skapat konst. Tror dock att folk kan mötas i detta. Jag hade en fest på Växthusbaren på Taverna Brillo, och då var det olika typer performances, det är nog det bästa sättet att utsätta folk för konst på, man såg hur många ville springa därifrån för de blev stressade men de fick ändå uppleva konsten. Jag gillar när man chockar folket. Det känns som att mycket håller på att luckras upp, sprängs nya väggar här och där.
Om en ny nattklubb eller bar öppnar vid Slussen om tio år, hur skulle du berätta Slussens historia och nutid via konsten?
– Jag skulle nog vilja jobba med något rumsligt, jag tycker om när man tar upp fragment, att skapa någon parallell verklighet inte funnits förut. Att knyta ihop historien med gamla fragment, ge det ett nytt liv men ha kvar det gamla liksom. Jag gillar dessutom Slussens planlösning, formen ovanifrån.
Vad är viktigt att tänka på när det kommer till konst och utelivsmiljö?
– Man måste vara kompromisslös och inte anpassa sig allt för mycket, annars blir det inte något kvar. Det är också viktigt att se en skillnad på arkitekt, inrederare och konstnär, vi jobbar på helt olika sätt. Konsten får inte reduceras till inredning.
Men om du fick helt fria tyglar, vi är tio år fram i tiden och en klubb i Slussen är din.
– Jag skulle jobba med väggar, tak och golv. Konstverksbonanza liksom, så att folk går in i ett konstverk, man går in i det helt. Jag gjorde en jättetapetinstallation på Berns 2351 förut, det var egyptiska tempel så varenda väggyta var täckt med bilder av statyer och sånt, och med deras ljus var det som att man var inne i ett tempel. Jag vill uppnå något rituellt som det kan bli med elektronisk musik exempelvis, en känsla av extas. Jag vill att man ska förlora sig själv i något, man ska bli en del av något. Man pratar inte om det så mycket, men jag tror att det är jätteviktigt, att vara en del, att ingå i något.
Shape Your City är ett globalt koncept skapat av Heineken som syftar till att inspirera och motivera storstadsbor till att forma sin hemstad.