"Jag känner mig som tjejnyårets Grinchen", skriver Amanda Rönnell.
Den har bubblat inom mig länge. Avsmaken. Jag vet att jag kommer bli stämplad som glädjedödare, astråkig, kanske till och med kvinnofientlig? Låt gå. Jag är trött på att se välfriserade luggar och mysiga inspobilder med captions i stil med: ”Hur firar du tjejnyår?” och ”Tio saker du bara måste göra i höst.” Det kan verka härligt och harmlöst. Men under ytan puttrar något obehagligt: idén om att man som kvinna ständigt ska förbättra sig själv – och älska det.
Tjejnyår – ett av nyorden 2024 – beskrivs även i år som en ny spännande trend bland unga kvinnor. Enligt vissa infaller högtiden 1 september, andra påstår att hela månaden är en enda lång fest. Man samlar sina bästa tjejkompisar, skålar i champagne och fyller i Flora Wiströms nedladdningsbara pdf. Den är fylld med saker att reflektera över, självklart indelade i prydliga kategorier. Vilka kläder vill du bära? Smink? Hobbys? Relationer? Sexliv? Karriär? Hos ELLE kan man läsa att det är en perfekt årstid för att uppdatera inköpslistan med alltifrån termosar till heminredning. Mysigt! Och dyrt!
Jag känner mig som tjejnyårets Grinchen. När andra taggar till inför hösten med läderdoftande bullet journals och gymkort vill jag bara skrika ”Nej!!!”. När jag satt i frisörstolen för några veckor sedan bubblade en ilska upp inom mig. Varför pungar jag ut 3 000 kronor för klippning och balayage (översättning för killar: en populär färgningsmetod där håret slingas för att se ”naturligt” ut)? Vad håller jag på med? Jag vill så gärna vara emot överkonsumtion och utseendehets, ändå vill jag vara ”söt inför hösten”. Som kvinna behöver man verkligen inte ytterligare en högtid som uppmanar till utseendeförändring, dyra inköp och höga mål.
Särskilt inte nu när ”tradwives”, som hävdar att allt de vill är att laga mat från grunden och skapa ett fantastiskt hem för sig själva och sin äkta make, fyller sociala medier. Dessa två trender är besläktade. Båda vill uppvärdera det ”feminina” och ”mjuka” och jaget, alltså kvinnan.
Men dagens tradwives är, till skillnad från 50-talsförlagorna, inte bara självutplånande hemmafruar. De säljer idén om ett enkelt liv och en enkel kvinnlighet. I slutändan är de entreprenörer sprungna ur samma överdrivna individualism som konceptet tjejnyår. I dag det inte så stor skillnad på att vara mjuk familjetjej och girl boss med vassa armbågar. Du förväntas ägna dig åt självförbättring, manifestering och att kultivera din ”divine feminine energy” oavsett vad. Bonuspoäng om du delar med dig på sociala medier och tjänar en slant på kuppen.
Ibland måste man kalla en spade för en spade och en sminkreklam för en sminkreklam: Det finns inget nytt med tjejnyår, det är bara ännu ett uttryck för gammal hederlig kommersialism. Influencers sprider trenden och lämnar dörren öppen för företag att marknadsföra sina produkter paketerade i gulliga inspirationslistor. Och kvinnor uppmuntras uppdatera sin garderob, sin frisyr – och sig själva.
Läs även: "Det krävs ingenting för att få en flickvän"