Helen Carlson och Göran Kling.

Instagram – guld för smyckesdesigners

16:22 21 Nov 2016

I en hopplöst svårjobbad bransch har Instagram, lite oväntat, inneburit den stora vändningen. Jenny Nordlander träffar två smyckesdesigners vars liv förändrats till det bättre av appen.

Plötsligt går var tredje artist i Stockholmsområdet runt i Adidas nyaste skor eller Nikes senaste klädkollektion. Företagen är inte dumma, de skickar ut gratisprodukter med hopp om, ibland med krav på, exponering i sociala medier. “#samarbete” har blivit en vanlig syn och många ser Instagram som ett ondskefullt kapitalistiskt näste. Men appen har också blivit ett sätt för mindre aktörer att faktiskt kunna livnära sig på sin dröm.

– Det jag håller på med nu, det verkar som att det funkar. Jag lever på det, det är så jävla kul, helt sjukt. Det tog 20 år att komma på hur jag skulle göra men samtidigt fanns inga möjligheter tidigare.

Göran Kling är en extremt välutbildad (guldsmedsgymnasium, fyra år som gesäll, fem år på Konstfack) smyckesdesigner. Mest gör han klackringar genom att skapa en vaxform som gjuts av i guld eller silver. Vid gjutningen smälter formen och försvinner vilket innebär att varje ring är unik i sin utformning, särskilt gjord för den som ska bära den. Smileys som flyter ut, text, djur, ögon, mönster – Göran kan göra allt, men det ska vara inom hans estetik.
– Under många år jobbade jag på ett helt annat sätt. Då skulle man sälja in till butiker och jobba med PR-byråer. Det gällde att anpassa sig. Makten låg hos dem, och det visste de. Antingen ville de inte köpa in eller så fick man dåliga villkor och låg ute med pengar för smycken som redan gjorts.

För mycket jobb för så stora risker tyckte Göran och åkte till Malaysia för att jobba som lärare, väl hemma igen hade spelreglerna förändrats.
– Med sociala medier blir det så precist, jag kan nå den grupp människor som är intresserade av exakt det jag gör. Det blir smalare, men också mer tacksamt, jag behöver inte kompromissa med min stil.

Sättet han jobbar på nu blir ekonomiskt hållbart. Han slipper lägga pengar på PR och införsäljning, eller för den delen hyra en butikslokal. Samtidigt tycker han det blir mer intressant eftersom han slipper jobba enligt traditionella strukturer och anpassa sig efter dem.

Medan Göran Kling har jobbat väldigt medvetet med sociala medier för att nå ut var det något som bara hände för Helen Carlson, en annan, också välutbildad (tre år på Konstfack och en master inom textil), smyckesdesigner.

Helene jobbar med försäljning för designern Minna Palmqvist och var under lång tid de senaste åren föräldraledig. Smyckena gjorde hon vid sidan av. Men så i våras fick hon en “Instagramskjuts”.
– Det är mycket på grund av den som jag vet vad jag ska göra nu framåt. Det är det enda forum, tillsammans med min hemsida, jag har för att få ut mina smycken. Så det är helt avgörande. Om man vill sälja.

Helens mest populära skapelse just nu är örhängen och halsband gjorda av löshår i olika färger. Också hon pratar om hur man utan internet är förpassad till enskilda butiker som “inte ens har tid att titta på den senaste kollektionen”.
– Jag märker enorm skillnad när någon lägger upp. Häromdagen var det en kompis som fått ett örhänge och direkt fick jag nya beställningar. Men det är en fin gräns mellan hur mycket man ska bjuda på och hur mycket man ska hålla igen. En produkt kan hålla längre om jag inte överexponerar den, och det tycker jag har ett värde i sig även om folk säger att jag straffar mig själv då.

När Helen Carlsons och Göran Klings årskurskompis från Konstfack, Karin Kakan Hermansson, bar ett par av Helens örhängen när hon ledde Elle-galan i år fick Helen många beställningar och förfrågningar som ledde till nya samarbeten.
– Det är alltid roligt att specialtillverka ett smycke. Att sen göra det för Kakan och det tillfället betydde mycket för mig.

Göran ger aldrig bort sina alster till kändisar. De får komma till honom. Förutom Kakan har Silvana Imam, A$AP Rocky, Adam Tensta, Peter Stormare, Tove Styrke, Rosh, Neoyemi och den största för Göran - Marjan Unger, en legend inom kontemporär smyckesdesign, gjort beställningar.
– Det är svårt att veta vad just en kändistagg ger. A$AP Rocky gav nog ganska mycket men samtidigt är det inte direkt någon som hör av sig och säger att de vill ha samma ring. 

Han menar att det är minst lika viktigt, om inte mer, med nöjda "vanliga" kunder.
– Rent försäljningsmässigt tror jag inte att det gör jättestor skillnad beroende vem som taggar. Det är oftare folk hör av sig och säger typ “min kompis Anna köpte ett smycke av dig nu vill jag också göra det” än “Silvana beställde en ring, jag vill ha en likadan”.

Läs även: Jag blev Instagramkändis och allt jag fick var den här kashmirtröjan

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2016.

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!