Vad säger Reklamombudsmannen?

16:49 22 Nov 2016

I det senaste numret av Nöjesguiden har vi grottat ner oss i det som i folkmun kallas influencer marketing och reklam i sociala medier. Några som har riktigt bra koll på detta ämne är Reklamombudsmannen. 

Reklamombudsmannens (ROs) uppgift är att pröva anmälningar mot reklam samt att utbilda och ge vägledning till bland annat annonsörer och reklamproducenter. Vi bad ROs jurist Gunilla Welander upplysa oss lite mer specifikt om vad detta kan innebära i praktiken, inte minst när det kommer till just influencers och reklam i sociala medier.  

Hur många anmälningar behandlar ni på RO ungefär varje år?
– Vi får cirka 600 till 1000 anmälningar varje år. Sammanlagt leder dessa anmälningar till runt 300 beslut. I många beslut är det flera anmälningar som rör samma reklam.

Hur många av dessa gäller reklamidentifiering i sociala medier, inklusive bloggar?
– Under åren har cirka tre procent av våra beslut rört reklamidentifiering. I år kommer siffran sannolikt bli drygt åtta procent.

Har ert jobb blivit svårare (eller roligare?) i takt med att allt fler använder sig av natives och bloggsponsring?
– Reklam genom så kallad native advertising och influencers har under senare år väckt många nya och intressanta frågor. Och roliga!

Vilka skulle du säga är de vanligaste missförstånden bland bloggare och andra influencers, när det gäller reklammärkning?
– Ett vanligt missförstånd är att den influencer som säljer sina egna produkter och berättar om dessa i sina olika kanaler, inte behöver reklammarkera inläggen. Ett annat missförstånd är att det räcker att skriva sponsrad eller i samarbete med någonstans i inlägget.

 

"Se till att det omedelbart går att se skillnad på vad som är ett eget inlägg och vad som är ett betalt inlägg på uppdrag av ett företag" 

 

Hur tycker du att mediehusen sköter sig?
– Flera mediehus har nog försökt, och försöker, testa var gränserna går för vad som är tillräcklig reklamidentifiering. Och i början var kunskapsnivån ganska låg, men den har ökat markant.

Hur sköter vi på Nöjesguiden oss?
– Vi uttalar oss inte om publicerad reklam som inte har blivit anmäld. Att göra ett uttalande kring reklamen kräver en utredning och en prövning. Företag som vill ha råd av oss innan reklamen publiceras får först ställa sig bakom vår verksamhet genom att bli finansiär.

Vilka är dina bästa tips till de influencers som vill hålla sig inom lagens gränser?
– Se till att det omedelbart går att se skillnad på vad som är ett eget inlägg och vad som är ett betalt inlägg på uppdrag av ett företag som vill sälja produkter. Läs gärna Konsumentverkets rekommendationer för bloggare. Tänk också på att det finns en massa andra regler som styr hur reklam får se ut, bland annat Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation som finns att läsa på vår webbsida, reklamombudsmannen.org.

Läs även: Jag blev Instagramkändis och allt jag fick var den här kashmirtröjan

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!