Foto: Martin Henningsson.

Jag blev Instagramkändis och allt jag fick var den här kashmirtröjan

08:08 21 Nov 2016

Vår webbredaktör Frasse Levinsson köpte följare och likes för 1 400 kronor för att se vad det gick att krama ur den trasa ett imaginärt kändisskap är.

För ett par veckor sedan sa min chefredaktör att vi behövde prata och tog mig chambre séparée.
– Ska jag får sparken? frågade jag skojfriskt.
– Bättre upp, du ska bli Instagramkändis, svarade han.

Redaktören berättade att vi skulle köpa 20 000 följare till mitt privata Instagramkonto för att sedan undersöka om jag kunde kapitalisera på mitt imaginära kändisskap. Jag såg ett liv i lyx framför mig. Bjudresor, gratis gör-det-själv-tandblekingar med rabattkod till mina följare, spraytans, you name it. Min megalomani slog inte i taket där. Nej, jag föreställde mig dessutom att jag skulle få sitta bredvid Martin Melin i Nyhetsmorgon på TV4 och orera om vilket luftslott sociala medier har blivit.

Dag 1
Vi har köpt 10 000 följare för 62 dollar från hemsidan Profollower.com. Efter ett par dagars tvivel kring om Profollower.com är en seriös aktör och en pockande oro över att de ska länsa Nöjesguidens konto rasslade det till. Det har blivit dags för jungfrusilen. Jag ska lägga ut min första bild inför mina nya fans.




Jag väljer en bild där jag har på mig en likadan tröja som Håkan Hellström hade på Rockbjörnen, klipper in en bild på Håkan och skriver "Vem bär den bäst?". Innan experimentet hade jag tvekat kring att lägga ut den bilden. Jag jobbar med en strikt policy att inte lägga ut bilder som jag misstänker inte kommer ta sig över 11 likes-ribban. Men nu är jag Instagramguden.

Dag 1 - En timme senare
Jag är inte Instagramguden. Bilden har fått tre likes. Varken mina gamla eller nya följare bryr sig om att jag har en likadan tröja som Håkan Hellström hade på Rockbjörnen. Jag tar bort bildfan.

Dag 2
Vi måste ha mer kräm till mitt konto. Om företagen ska vilja strössla gratisprylar över mig duger det inte att ha 20-30 likes per bild. Jag köper ytterligare 10 000 följare samt 2 500 likes att portionera ut över mina senaste bilder för sammanlagt 82 dollar. Sedan mejlar jag hamburgerkedjan Frasses.

"Hej! Jag heter Frasse Levinsson och har 20 000 följare på Instagram (@denriktigefrasselevinsson). Jag tänkte att eftersom både jag och er förträffliga hamburgerkedja heter Frasse hade det varit kul att göra något slags samarbete på Instagram. Vad tror ni om det?", skriver jag.

Någonstans har jag läst att Cristiano Ronaldo bara skriver "Hola" i DM när han instagramraggar. Nu har väl Cristiano Ronaldo i och för sig fler strängar på sin raggningslyra än sina 79 miljoner Instagramföljare, men jag vill ändå undersöka vad mina 20 000 nya fans har gjort för mitt attraktionsvärde på "köttmarknaden". SUE ME!

Jag kommer att tänka på en tjej som jobbar i en av Stockholms Acnebutiker som har varit misstänksamt trevlig mot mig vid upprepade tillfällen. Via diverse kontakter och idogt sociala medier-detektivarbete har jag listat ut vad hon heter. Trots att jag inser det komplett sinnessjuka i mitt beteende går jag in på hennes Instagram och gillar två bilder. Hon har för övrigt runt 20 000 följare, men en god vän säger att de är köpta eftersom hon har för få kommentarer i relation till antal följare. Vem gör något sånt?  

Dag 3
Varken Frasses Hamburgare eller Acnetjejen är intresserade av mig. "Hej Frasse, Tack för din förfrågan men tyvärr är det inte intressant med ett samarbete just nu" skriver... Acnetjejen. 

Dag 4
Jag skriver liknande mejl som jag skrev till hamburgerkedjan Frasses och skickar till Tallink Silja, Partykungen, hemtandblekningsföretaget Blue Illume (som tidigare sponsrat Kissie) och ett hörlursföretag som heter Sudio Sweden som jag sett på flera av årets Paradise Hotel-deltagares Instagramkonton. Eller ja, när jag skriver till Tallink Silja skriver jag ju inte att jag också heter Tallink Silja. Men ni förstår.

Dag 5
Jag mejlar Linas matkasse, Limokungen, Friskis och Svettis, e-ciggsbutiken Vapoteket och Oatly. På kvällen matchar jag med en riktig Instagramkändis (hon har runt 30 000 följare) på Tinder. Men det vore ju fräckt av mig att utgå från att hon svajpade höger på grund av mina följare. Det var naturligtvis mina vackra bruna ögon och mitt långa hår hon föll för.

Dag 6
En av grundarna till det svenska klädmärket Asket har mejlat till min Nöjesguiden-adress. De ska släppa en tröja i 100 procent kashmir "tillverkad till fullo i Italien i samma fabriker som t.ex. Brunello Cucinelli, Hermès och Prada använder. Ren lyx helt enkelt". Han vill att jag ska skriva om tröjan i tidningen och att det bara är att säga till om jag vill ha en sample.

Nu jävlar. Om det är något jag gillar mer än dyra kläder så är det gratis dyra kläder. Jag svarar honom att jag inte kan lova att vi skriver om tröjan i tidningen, men att jag gärna tar emot en sample i storlek medium i utbyte mot att jag marknadsför den på min privata Instagram.

Dag 6 - En timme och nio minuter senare
Svar från Asket-grundaren: "Förstår helt att det aldrig finns några garantier men skickar gärna ett prov ändå och hoppas på det bästa. Om du gillar den och den kommer till användning är det ju grymt om du promotar den via din egna instagram också. Men känn inga krav". Ka-tching!


Dag 7
Tröjan kommer till jobbet med posten. Jag ber min kollega Peyvand att hjälpa mig att fota den. När hon har tagit några bilder och visar mig en hon är nöjd med tittar jag länge på den innan jag på fullt allvar säger att jag inte vet om jag nöjd med kompositionen i den. Hon får ta några till innan vi har en som känns bra. 

Jag lägger ut den på Instagram med bildtexten "tänkte bara tipsa er alla om @asketsthlm som har tagit fram en ny tröja i 100% kashmir. tröjor av den här kvalituttan kostar vanligtvis bortemot 5 lax, men asket ger praktiskt taget bort dem för 1850kr. finns i butik från 25 oktober. gör som Frasse – välj asket". 


Dag 8
Vår bloggare Camilla Gervide, som har bloggen Bloggbevakning, har skrivit ett inlägg om alla företag som hört av sig och velat samarbeta med henne. Hon tycker att jag borde höra av mig till Brands in Fashion, en sida som säljer uppenbart piratkopierade märkeskläder. Vad sägs om till exempel en gåsjacka för 1890 kronor eller en Burberry-scarf för 700 spänn?

"Hej! Återkom gärna när du ligger runt 70k", svarar de.
"Vet du inte vem jag är????", skriver jag tilbaka.
"Du skriver 20k........?" svarar de. Burn.

Dag 9
Jag hör av mig till Casumo, Maria Casino, MTR och Patrick Ekwalls klädmärke Difficult by P.

Dag 10
DIFFICULT BY P ÄR MED PÅ TÅGET. Deras pressansvarige svarar att det är kul att jag gillar deras kläder, att de får in en massa nya produkter i mitten av november och att de "absolut kan tänka sig ett samarbete" i samband med det.

Dag 11
Här någonstans inser jag att den här texten börjar bli ganska lång. Därför ska jag skynda mot den rafflande upplösningen: utvärderingen med Perfect Days pr-chef Daniel Redgert. Men först ska jag avslöja att jag höll på med det här längre än 11 dagar. I verkligheten handlade det snarare om fyra veckor. Men jag säger som George Costanza: Om man tar allt jag åstadkommit under hela min livstid och komprimerar det till en dag ser det ganska hyfsat ut. 

Jag hörde dessutom av mig till fler företag än vad som framgår i texten, däribland en pizzeria i Ljungbyhed, en spraytansalong och Trygg Hansa (jag försökte få en hockeytränarpolo). men inga andra nappade. Det jag fick var alltså: En kashmirtröja, ett framtida samarbete med Patrick Ekwalls klädmärke och en Tindermatch med en Instagramkändis. Är jag nöjd med det? NEJ, jag vill ha MER!



Jag bokar en träff med Perfect Days pr-chef Daniel Redgert för att utvärdera min karriär som instagramkändis.

Själv är jag lite besviken på utdelningen. Hur tycker du att det har gått?
– Som jag förväntade mig att det skulle gå. Inte så bra. Du har ingen jätteotrolig räckvidd och du som varumärke är ju inte någonting för de varumärkena som du mejlar. Ditt erbjudande var väldigt begränsat. Du frågar om de vill hitta på ett samarbete. Du måste själv erbjuda någonting och säga vad du vill ha i motprestation. Och din presentation av dig själv existerade typ inte. Du ska trycka på att du är på Nöjesguiden, en tidning folk känner till och kanske har förtroende för.
Jag ville inte göra det eftersom jag tänker att det är fusk om de tror att de får vara med i Nöjesguiden.
– Då får du vara tydlig med det. Ni får ett inlägg på min insta. Inget annat.

Vad är det som gör att Partykungen inte jublar när jag mejlar dem och säger att jag vill ha ett samarbete?
– Det tycker jag i och för sig är lite konstigt. För vad kostar det att skänka lite ballonger? Där tror jag bara att folk är inkompetenta eller bara väldigt stressade.
Hade det här projektet någon slags potential eller var det dödsdömt från början?
– Det har potential! Du måste bygga din karaktär, vad du står för och hur du är relevant för företaget du kontaktar. Hur ska du få ut deras varumärke på din plattform och varför är det relevant för dina följare? Kommer de sälja fler Friskiskort eller kashmirtröjor? Troligen inte. Du får successivt bygga bilden av att du faktiskt kan sälja dessa varumärken.
Tycker du att jag riktar in mig på rätt sorts varumärken?
– Nej, du kör på väldigt Camilla Läckbergiga varumärken. Silja Line, Friskis och Svettis och liknande. Där tror jag att du behöver en större reach för att få någonting. Kashmirtröjan som du fick, det tycker jag var lite konstigt. De är nystartade va? De vet kanske inte riktigt hur man gör. Jag hade inte skickat en kashmirtröja till dig. För jag tror inte dina följare bryr sig som en kashmirtröja.

Varför nappade Difficult by P?
– Jag tror inte det är jättemånga som vill samarbeta med dem i form av ambassadörer. Så de tar nog vad de får.
Det kanske är skadligt för mitt varumärke att samarbeta med dem?
– Jag tror det. Som en up and coming instagramstjärna så absolut. Om Oatly går igenom ditt flöde och ser att du har samarbetat med Patrick Ekwalls klädmärke kommer det inte vara till din fördel om du vill tjäna pengar på det här.
Vad hade krävts för att du skulle vilja jobba med mig?
– 20 000 riktiga följare. Och att du nischar dig inom något. Jag tror att de som tjänar mest håller på med mode och lifestyle. De som är stora inom det har fint material och det är uppskattat bland annonsörerna. Eller så blir du någon sorts humorkaraktär. Typ Daniel Hallberg. Han gick från 700 till 50 000 följare på några veckor för att han hade kul innehåll. Du kanske kan gå åt det hållet, för jag tror inte du är så lifestyle.

Och för att det här antagligen är sista gången jag helt skamlöst får använda Nöjesguiden till att göra reklam för min Instagram. Följ mig på: @denriktigefrasselevinsson.

Läs även: Omslag - Daniel Redgert

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2016.

2 Visa kommentarer (2)

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!