Den allra största fördelen med en hemsida är att det är viktigt att synas på google då människor googlar allt idag. Dom googlar om dom har ett problem, dom googlar om dom funderar på att köpa något och dom googlar om dom hör något företagsnamn dom tycker verkar intressant.Då vill du bestämma vad dom ska se. Du vill dessutom finnas med som svaret på frågan dom googlar, om det är kopplat till din verksamhet. Kort sagt – du vill ha en synlighet på Google. Visst, det går att få en begränsad synlighet på Google via sociala medier också, men inte i samma utsträckning.
När du ska starta en hemsida är det viktigt att välja rätt program. Det finns ett antal program som du kan använda för att skapa din hemsida, och det kan vara svårt att veta vilket som är det bästa hemsideprogrammet för dig. I den här artikeln går vi igenom de olika alternativen och berättar mer om varför ett visst program kan vara bra för just dig. Blogger, Wix, Squarespace, Weebly, Joomla, Drupal och wordpress är några av de mest populära plattformar som används.
WordPress är ett av de mest populära programmen för att skapa hemsidor. Det finns två olika versioner av WordPress - en gratis och en betald. Gratisversionen är bra om du vill testa WordPress eller om du inte behöver några avancerade funktioner. Betald versionen ger dig fler funktioner, men det kostar pengar.
Innan du väljer hemsideprogram fundera på följande:
-
Vilket syfte har din hemsida?
-
Vill du bara ha en informationssida eller behöver du något mer avancerat som till exempel en webshop?
-
Är din domän ledig?
-
Vem ska designa och underhålla hemsidan?
-
Vad har du för budget?
-
Vad ska hemsidan användas till?
-
Hur ska hemsidan se ut?
-
Har du specifika önskemål som man ska kunna göra från hemsidan?
Detta är viktigt att tänka på för att hitta det program som passar just dina behov. Vad tycker andra? Det andra du bör tänka på är hur mycket tid och energi du vill lägga på din hemsida. Om du inte har mycket tid och inte vill lära dig ett avancerat program kanske det är bäst att välja ett enklare alternativ. Det finns som sagt många bra hemsideprogram på marknaden, så ta din tid och undersök vilket som passar just dig och dina behov bäst.
När du väljer publiceringsverktyg:
1. Välj noggrant
Även då nästan alla webbyråer och it-konsulter har någon form av publiceringsverktyg att rekommendera behöver du fundera på vilket verktyg som passar för just din verksamhet
2. Gör en ordentlig kravspec
Oavsett hur stort eller litet ditt projekt är så är det till din fördel att tydligt beskriva vad verktyget ska kunna leverera och hur det ska gå till.
3. Överväg öppen källkod
Med verktyg som Drupal, Dotnetnuke, Joomla eller Opencms har du stora möjligheter att skräddarsy en kraftfull lösning som i teorin är helt gratis. I praktiken krävs det dock att du investerar i programmeringstid internt eller har kompetens att ställa rätt krav på en extern konsult.
4. Ska du ha ett bloggverktyg?
Med lite anpassningar kan exempelvis Wordpress eller Blogger fungera utmärkt som publiceringsverktyg för enklare webbplatser där du enkelt kan uppdatera texter och bilder.
5. Sätt en budget och redovisa den
Berätta hur mycket pengar du tänkt satsa på ditt publiceringsverktyg när du begär in offerter från olika leverantörer. När du är öppen med din budget ökar chansen för mer realistiska förväntningar.
6. Fråga efter referenser
Vad säger andra användare om det verktyg och den leverantör du funderar på? Kontakta om möjligt både webbredaktörer och folk på teknik- och ekonomisidan. Om det inte finns inga referenser – fundera på ett annat verktyg! Hör efter med dina konkurrenter eller branschkollegor och se vad de valt.
7. Lär dig modulerna
Gör en analys av vilka moduler som finns och hur dessa uppfyller dina krav. I de flesta fall kan och bör du undvika att stå som finansiär och testpilot för helt nya moduler.
8. Ställ både krav och svar på dessa
Om din webbplats ska lanseras på flera språk går det? Hur tacklar verktyget sökmotorerna?
9.Var medveten om eventuella risker
Självklart kan ett specifikt renodlat konsult verktyg vara bästa lösningen för din webbsatsning, speciellt om du känner att ni har ett ömsesidigt förtroende för varandra och om du har försäkrat dig om att det finns nöjda referenser som du kan lita på. Men Kom ihåg att du riskerar att hamna helt i händerna på leverantören om det inte finns någon annan som kan ge support på konsultens egenutvecklade publiceringsverktyg.
10. Deponera källkoden
Om konsulten äger rättigheterna till källkoden, begär att den deponeras hos tredje part, som en försäkring om något skulle hända.
11. Förstå priset
Det kan verka billigt men sluta dyrt. Tänk på att inköpspriset i de flesta fall är långt ifrån hela kostnaden för ditt publiceringsverktyg. Leverantörernas olika prissättningar kan vara svåra att jämföra, men försök få ett helhetsgrepp om prisbilden.
12. Tänk koncept före verktyg
Mål och syfte måste alltid komma först. Ett dåligt koncept räddas inte av ett webbpubliceringsverktyg. Men fel publiceringsverktyg kan sätta käppar i hjulet för ditt i övrigt väl genomtänkta koncept! Välj klokt.