Folk-artisten pratar nervositet, betydelsen av ord och grönsaksproduktion inför spelningarna i Sverige.
Det är lätt att förälska sig i de vackra, ofta lågmälda låtar som Gregory Alan Isakov skapar. Hans senaste album Evening Machines är dessutom ett av de kanske tyngsta hittills, vilket släpptes under hösten 2018. Inför Sverigebesöket ställde vi några frågor till honom om detta, vilket bland annat genererade svar om hur han måste förhålla sig till sin grönsaksfarm när han skapar musik.
Hej Gregory Alan Isakov! Hur är livet på turné just nu?
– Jag blir konstant förälskad i platserna vi får möjligheten att besöka och spela på. Så, livet är bra!
Hur är det att spela upp låtar från det senaste albumet i din katalog, Evening Machines, för en publik?
– Låtarna har fungerat väldigt bra. Våra framträdanden har alltid varit lite tyngre än skivorna. Jag tror att det har med mediumets natur att göra. Skivor kan vara extremt sparsamma och glesa av sig och jag älskar att göra dem. Det är som att du gör dem för en ensam person. Framträdanden kan skapa något helt annorlunda, som är lika start, tror jag.
Jag läste att du på scen gillar att låta låtarna i sig spela huvudrollen, hur lyckas en med det?
– Du vet, jag hade under en lång tid svårt för att spela inför människor. Jag trodde att det skulle gå över när jag blev lite äldre, men det har det egentligen inte. Jag har spelat tusentals konserter men jag blir fortfarande nervös. Det är naturligt för mig nu. Jag tror att när jag låter låtarna spela huvudkaraktärerna så att säga, så lyfter det en stor börda. Det låter musiken tala och jag kan hålla mig undan.
Jag läste även att din process för att skriva låtar involverar att sätta upp stora pappersark på väggarna med ord på som du sedan konstruerar dina låtar på. Hur kommer det sig?
– Du vet jag har haft en lång kärleksaffär med ord. Jag har alltid något på gång i bakfickan. Men det hjälper att ha en plats där jag kan sätta dem på väggarna i mitt rum, annars är dem på baksidan av kvitton, böcker eller i slutet av anteckningsböcker.
Du har tidigare sagt att Evening Machines främst är skriven under nätter i din lada omringad av en massa utrustning. Hur skulle du säga att det har format slutresultatet?
– Jag tror att låtarna helt enkelt inte verkade vettiga för mig under dagen, speciellt med jobb och mycket annat på gång. Jag jobbar på en liten grönsaksfarm, så det blir ganska mycket att göra under dagarna.
Senast du spelade i Sverige var det vinter. Tycker du att det finns en skillnad på att spela en show under olika årstider?
– Jag turnerar oftast under vintern, eftersom det är min ”lågsäsong” så att säga. Jag jobbar med grönsaksproduktion under somrarna, men det är fantastiskt att få vara i Skandinavien under sommaren. Det är så fantastiskt vackert.
Gregory Alan Isakov spelar under augusti i Örebro den 19, Göteborg den 20 och Malmö den 21.