Google har, om det gått någon förbi, bytt logga. Namnet som idag har blivit ett verb som vilket annat skapades 1997 och projektet bakom hette BackRub. Färgerna har varit konstanta sen starten men annat har förändrats.
Vi tar en titt på den trendkänsliga sökjättens olika skepnader och vad som hänt med looken sen nittiotalet.
1997
Googles första logga var säkert supercool då. Men nu, tveksamt hur de tänkte. Det är ytterst oklart vad det egentligen står, och ser ut som att bokstäverna lutar sig bakåt snarare än förmedlar att de är en stabil källa till kunskap. Å andra sidan väcker den känslor av nostalgi hos mig som är född på åttiotalet och växte upp med skojiga födelsedagskalasinbjudningar signerade clipart och Words barndom.
September-oktober 1998
Nu börjar det ändå likna något. Man ser vad som står. Färgerna är precis som de alltid varit och fortfarande är, men med ett överskott grönt.
Oktober 1998 - maj 1999
Banbrytande! Grönt och blått har bytt plats och ett ! har flyttat in bakom sista bokstaven. Det gröna fick inte vara långvarigt och tack för det, blått är snyggare alla dagar i veckan. Lite spännande skuggor har också tagit plats. Ännu mer nittiotals-clipart-nostalgi.
Maj 1999 - maj 2010
Lite mer slimmad, lite mer 2000-tal. Skuggorna hänger kvar, men vill ändå påstå att denna version ser lite mer sofistikerad ut. Google 1999-2010 började med andra ord se lite seriösare ut, lite mer ”det går bra nu.” Detta typsnitt skulle hänga med ett tag, med bara små små ändringar.
Maj 2010 - september 2013
Lite mindre skuggor, lite mer stilrent.
September 2013 - september 2015
Ännu mindre skuggor, ännu lite mer stilrent. Less is more som de som har koll brukar säga. Och det vet vi alla att Google har.
September 2015-?
Dagens logga. Vad har hänt? Den kanske största förändringen i Googles historia, bortsett från de ledsna små bokstäverna från 1997. Borta är seriferna och alla antydningar till skuggor. Det är stilrent. Så stilrent något någonsin kan bli, så länge det bär en kostym i grundfärgerna och grönt. Med det sagt är det ändå ganska roligt att världens mest använda databas, som miljontals människor använder varje dag, fortfarande liknar lego.
Läs även: En studie av de inkommande sökorden på ng.se.