IKEA backar inte när det kommer till spännande samarbeten. Och varför skulle man, när i stort sett alla kollektioner de gör med externa designers flyger av hyllorna.
Idag köar designers för att samarbeta med den svenska möbeljätten. Henrik Most, creative leader IKEA Sweden, och Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på IKEA, berättar om det senaste äventyret med brittiska designtalangen Kit Neale, IKEA:s konceptuella grundtanke om demokratisk design samt framtida samarbeten.
Hur kom ni fram till samarbetet med Kit Neale?
– Kit Neales design- och printmönster har en ungdomlig energi och attityd. De är roliga! Det har varit en spännande process och resultatet är vi jättenöjda med. SPRIDD är vårt sätt att göra vardagslivet enklare, och roligare, när du lever ett liv på språng, säger Henrik Most.
Hela designprocessen är förlagd till Älmhult medan Henrik Most har haft kontinuerlig kommunikation med Kit Neale i London. Kollektionen fortsätter på IKEA:s samtida tradition att låta en designer göra precis vad den vill när det kommer till mönster, färgkombinationer och stil. Resultatet har i de flesta fall blivit icke-skandinaviska och färgglada kollektioner. Kit Neales SPRIDD för IKEA är inget undantag.
IKEA har ungefär 20 stycken anställda designers, som arbetar in-house med företagets produkter, men man har också arbetat med externa designers betydligt längre än de senaste årens uppmärksammande kollektioner. Under det tidiga 90-talet ville IKEA stärka en av företagets centrala affärsidéer, att vara ett designföretag.
När började IKEA intressera sig för att samarbeta med externa designers?
– Vi främjade demokratisk design i Milano redan 1995, då släppte vi IKEA PS med Thomas Sandell och Thomas Eriksson. Sandell har även gjort två produkter för den kollektion som vi släpper före SPRIDD, IKEA PS 2017. Det var för övrigt Sandell och Eriksson som tog sig an utmaningen i att våra pallmått avgjorde hur man kunde designa produkterna, eftersom det behöver vara kostnadseffektivt och följa de måtten. Vi var ju väldigt tidiga med externa designers på det viset, redan då. Design ska vara tillgänglig för så många som möjligt, inte exklusivt så man inte har råd att köpa på det här sättet, berättar Tina Björeman.
Vad finns det för fördelar med samarbeten som detta?
– Vi är väldigt nyfikna här på IKEA och gillar nya tankesätt. Det är alltid någon som tillför någonting som är väldigt spännande. Det här lärandet och nyfikenheten är alltid i fokus för oss.
IKEA SPRIDD, 2017.
Hur funkar det från idé till färdig produkt när det kommer till era samarbeten?
– Vår kollektion med HAY, som kommer i oktober, blev till genom att de kom till oss och frågade oss hur vi jobbar. De knackade på vår dörr helt enkelt. Vi är väldigt transparenta och berättade hur vi jobbar, och det slutade i ett samarbete. I fallet med SPRIDD var det IKEA som tog kontakt med Kit Neale, vi vill alltid ha koll på heta designers och se vilka som fungerar för ett samarbete. Det tar ju flera år att ta fram en produkt hos oss, eftersom vi fokuserar på kvalitet, säkerhet och väldigt många andra instanser. Det är viktigt att det går rätt till, fortsätter Tina.
En intressant aspekt är att olika kollektioner verkar sälja bättre i olika länder. En typ av kulturell designhistoria har visat sig vara avgörande för försäljningen av särskilda kollektioner i olika länder. Tina Björeman förklarar att kollektionen GILTIG sålde bättre i England än i Sverige, då den verkade passa den engelska kulturen mer. Samma sak låg till grund för den ökade försäljningen av Ingegerd Råmans kollektion VIKTIG i Holland. Kollektionen uppskattades såklart även i Norden eftersom hon är ett välkänt namn här, medan Ilse Crawfords kollektion var oerhört uppskattad såväl i England som i Sverige.
En av de mest efterlängtade är kollektionerna med just HAY, och även Tom Dixon. Vad kan du berätta om dem?
– Inte så mycket, ännu. Tom Dixon kommer 2018, HAY i oktober 2017.
Läs mer om SPRIDD och samarbetet med Kit Neale.