Öyvind Fahlström.
Ungefär en gång om året brukar den Stora Konstdebatten blossa upp. Ofta följer den ungefär samma händelseförlopp. Det börjar med att en konstnär gör något provocerande (säg: målar tavlor med människoaska) i ett försök att nå ut till samhället och undersöka tabun. Är det ett lyckat konstverk reagerar samhället. Ibland leder det till intressanta diskussioner om själva tabut. Men väldigt ofta landar debatten förr eller senare i samma återvändsgränd. Vi kan kalla den ”Nej vet du vad!”-gränden. Gränden rymmer yrkesgrupper som politiker eller läkare som ställer frågor som: Är skadegörelse verkligen konst? Är iscensatta självmordsförsök och ett slöseri av sjukvårdens resurser verkligen konst? Svaret på frågan är: Nej vet du vad! Efter ett antal konstexistentiella frågor och lika många Nej vet du vad:s klingar debatten ut.
Årets konstdebatt är ännu svår att sia om, men snacket om Malmö Nordic kvalar definitivt in på listan. Debatten var som mest intensiv runt invigningen i början av maj och körde några vändor under månaden som gick. Här är det inte en enskild konstnär som har provocerat samhället. Istället var det temat som ifrågasattes. Många hävdade det problematiska i att använda ett begrepp som ”nordiskhet” inom en konstkontext. Varför kommer initiativet nu? Vad säger det egentligen om samhällets politiska strömningar i övrigt? Och vad finns det för risker med att ladda ett ord som ”nordiskt” med flera – mer eller mindre grumliga – betydelser? Debatten delades snabbt upp i två olika läger. Å ena sidan en äldre generation som krävde rätten till ordet (på liknande sätt som vissa tvångsmässigt kräver rätten till ordet negerboll). Å andra sidan en yngre generation som inte förstod poängen och kanske tyckte att det fanns bättre och mer relevanta sätt att rama in en grupputställning 2013.
Det var en superintressant debatt. Men mitt i allt kom den ofrånkomliga ”Nej vet du vad!”-gränden. Den utlöstes av en ledarskribent som kallade debatten om Malmö Nordic för ett ”härligt konstverk i sig själv”, en ”installation”, och raljerade över vänsterkultur, politisk korrekthet och exotiska ord som ”Utställningskommissarie” (well, det heter så på svenska). Inte oväntat publicerades texten i DN. Tidningen som på senare tid gjort sig känd för att ta varje tillfälle som bjuds att förlöjliga kultur-debatter, för att behålla ett hårt och desperat grepp om Verklighetens Läsare.
Det är pinsamt. Men kanske inte så konstigt, när konsten som kulturform aldrig tillåts relateras till något annat än sig själv och sin historia. Medan musikvärlden ofta kopplas ihop med filmvärlden som möter litteraturen som relateras till modevärlden, står konstvärlden snopet utanför ringen och tittar på. När såg du senast ett tv-program om konst? När läste du senast en intervju med en konstnär i en dagstidning? (Ägna det en tanke när du nästa gång läser en djupgående författarintervju på sex sidor i kulturdelen.) Klart att konsten och dess debatter uppfattas som ett UFO från en annan planet. Och åsikterna på DN:s ledarsidor visar tyvärr inga tecken på att det kommer att förändras. För att tillåta sig själv att bli lite meta: Detta är vad som är det egentliga konstverket.
Bäst just nu
1. First we make the rules, then we break the rules
Charlottenburg Kunsthal, Nyhavn 2 i Köpenhamn, till och med den 11 augusti
På sextiotalet drog svenska Öyvind Fahlström till New York och hamnade mitt i smeten bland Rauschenberg, Warhol och popkonst. Charlottenburg kopplar lite oväntat ihop honom med den 50 år yngre Simon Evans. Som alltid med välcurerade utställningar blir det plötsligt helt logiskt.
2. Rummets Rymd
Skissernas Museum, Finngatan 2 i Lund, till och med den 22 september
Är det bara jag, eller var årets avgångs-utställning på Konsthögskolan bättre än någonsin? Mindre konceptuellt, mer hjärta. Längtar du efter mer, ta dig till Skissernas där skolans masterelever visar sina arbeten till september.
3. Mat Brinkman och Samara Golden
LOYAL, Saltimporten, Hullkajen i Malmö, till och med den 5 juli
Det finns inga argument för att inte åka en sväng till Hullkajen i sommar (okej jo: punktering). Två lysande konstnärer hitflugna från USA, ett utmärkt lunchställe som granne och sol nere på kajen.
4. Cluj, ny rumänsk konst
Arken, Skovvej 100 i Ishøj i Köpenhamn, till och med den 10 november
Skönt att Arken för en gångs skull tänker bortom sensationsutställningar och publikfrieri. Nya utställningen är vad den heter: Ett försök att ringa in dagens konst i Rumänien.
5. Blomster och Verdensyn
Statens Museum for Kunst, Sølvgade 48–50 i Köpenhamn, till och med den 20 oktober
Och så lite blommor.