Civil olydnad - klistermärken

admin-kollegorna 15:42 28 Sep 2000
För lite mer än ett år sedan var Ken-klistermärkena som dök upp i tunnelbanan, lite varstans på stan och på folks ryggar något man pratade om. I dag är det närmast självklart att nya hiphop-skivor marknadsförs med sticker-kampanjer. Samtidigt har tagsen i tunnelbanan fått konkurrens - uppklistrade etiketter med tags dyker upp överallt. Viljan till exponering förenar de som vill synas med de som bara vill sälja skivor. Stan är full av klistermärken. Det är inget konstigt med det här, eftersom det bästa sättet att få någonting att sitta kvar är att klistra fast det. Affischer rivs snabbt ner och tags tvättas bort redan timmar efter att de gjorts, men klistermärken har en längre livslängd. - Det finns inte alls samma rutiner för att ta bort klistermärken som för att tvätta bort klotter, säger Track, en av Stockholms graffitiveteraner. - Därför har många börjat skriva sina tags i lugn och ro på etiketter hemma i stället. Det är ingen ny grej egentligen, många gjorde det redan i början av 80-talet. Men då var det lite töntigt att göra klistermärken. Jag tryckte märken med min tag på, och när jag hade satt upp dem var det folk som skrev "toy" över dem. - När jag var i New York runt 1992 var jag med om andra vågen, fortsätter Track. Då såg man snabbmats-kedjornas namnlappar överallt, såna som det står "Hello, my name is..." på. Där namnet skulle vara, hade folk satt sin tag istället. Och det här var ju långt innan Eminem kom. I USA promotas hiphop-skivor av tradition direkt på gatunivå, och genom sitt lilla format har klistermärken en förmåga att stå ut bland gigantiska reklamskyltar. Sedan hiphop blivit business även i Sverige, har vi också importerat marknadsföringsmetoderna. Kens debutalbum Vägen tillbaka föregicks av en massiv, och till synes välplanerad, klistermärkeskampanj. - Hela jävla stan satte upp Ken-klistermärkena, säger Gustaf Fridlund på Kens skivbolag EMI. - Men vi skickade inte ut någon för att göra det, vi hade bara lagt klistermärkena i skivbutiker och liknande. Folk tyckte det var en cool grej och satte upp dem. Men det går förstås inte att komma ifrån att det är bra om de syns över hela stan. Från EMIs sida är det dock viktigt att påpeka att Ken-klistermärkena aldrig var avsedda för att sitta någon annanstans än i hemmet. Att sätta upp märken på stan är nämligen olagligt. - Enligt ordningslagen ska tillstånd sökas för alla saker som ska sättas upp, vare sig det är på en lyktstolpe eller en vägg. Det här gäller klistermärken lika väl som affischer, säger Hans Carlbom, trafikövervakare på Stockholms Stad. - Det finns inga undantag. Sätter man upp klistermärken utan att söka tillstånd är det olagligt, men sedan är det ju upp till polisen om de kan övervaka det hela. Och att ta fast folk som klistrar upp märken utan tillstånd är inget som prioriteras, enligt Torbjörn Meisingseth hos Citypolisen. - Vi har inte direkt någon aktion mot klistermärken, om jag säger så. Är en patrull ute och ser någon som sätter upp dem kan en anmälan upprättas, men det beror ju på klistermärkets utformning. Ett litet märke gör kanske inte så mycket skada. Det verkar med andra ord som om graffare och hiphop-promotors kan fortsätta göra sin grej. Klistermärket är här för att stanna.
Stad: 
Kategori: