Hämndaktioner, sårade egon, uthängningar och hatattacker till höger och vänster. Det har stormat på kultursidor och i debattprogram på senaste tiden. Upprinnelsen till det hela är Lars Noréns nyligen utkomna En dramatikers dagbok. Boken är en 1 680 sidor skoningslös attack mot folk som misshagat författaren allt sedan den massiva kritiken mot Sju tre (pjäsen med tungt kriminella nynazister, ni vet) 1999. Föga överraskande är det alltså massmedia och kulturkritiker, i synnerhet på DN, som Norén går hårdast åt.
Jag frågar mig dock om dramat verkligen är ett krig mellan a) Den konventionella tidningen DN och b) Den arga dramatikerrebellen. Det tycks vara Noréns avsikt att lägga fram det så. Men i själva verket rör det sig mer om en släktfejd, där de stridande är delar av precis samma etablissemang, samma borgerligt välordnade familj. För ingen kan väl på allvar se Lars Norén som en outsider? Karln är ju för sjutton folkkär! Det lär knappast dagboken ändra på.
1. Tosca
Spelas 3, 6 och 8 juni på Operaen, Holmen i Köpenhamn
Biljetterna försvann snabbare än fläsksvålar på en dansk bodega. Så populär var Peter Langedals uppsättning av Puccinis klassiker Tosca på Operan i Köpenhamn. Nu har föreställningen nypremiär och det finns åter chans att se den temperamentsfulla och varmblodiga divan Floria Tosca falla offer för sin egen våldsamma svartsjuka. Operan sjungs på italienska med dansk textning. Men låt er inte avskräckas av detta, ty med opera är det som med porr: Handlingen är inte det primära.
2. Avslutning med Plattform
Spelas 12 juni på Dansstationen, Palladium, Södergatan 15 i Malmö
En station ska ju ha plattformar och det har också Dansstationen. Konceptet är enkelt: olika koreografer och dansare bjuds in för att visa vad de har på gång just nu. Verken kan vara färdiga eller ofärdiga och innehålla film, experiment eller annat som sker i stunden. Säsongens avslutande Plattform undersöker nya samarbetsformer mellan dans, musik och rum. Kvällen bjuder också på EDge, från London Contemporary Dance School. Bubblar du av frågor och åsikter har du chansen att ventilera dem på eftersnacket.
3. Skolfobi
Spelas 31 maj–5 juni på Teater 23, Djäknegatan 7 i Malmö
På dagtid skolpsykolog och på kvällstid ståuppare - multitalangen Teresia Tönisberg står bakom manuset till pjäsen Skolfobi på Teater 23 i Malmö. Trots att temat har en allvarlig underton är humorn alltid närvarande i denna skruvade fars om falska papper, frånvarande föräldrar och farliga framtidsvisioner.
4. Aida
Spelas 14 maj–15 juni på Malmö Opera, Östra Rönneholmsvägen 20 i Malmö
Snart är det sommar och kulturen begränsas till gatugycklare och buskis på landet - allt under ständigt bag-in-boxrus. Men ännu är vi inte där. Det finns fortfarande tid för finkultur i form av klassisk opera med extra allt, precis som det ska vara: Kärlek, intriger, drama och död i exotisk miljö. 120 personer står på scen och ger allt i hela fyra akter — gå dit utsövd, nykter och med pengar till energidryck på fickan.
5. Holberg & Molière
Spelas 1 och 4 juni, på Malmö Amatörteaterforum, Spångatan 20 i Malmö
Sommartider är bröllopstider. Och faktiskt även skilsmässotider, enligt statistiken. Att förhållanden är komplicerade saker kan vi väl enas om. Man kan bli bitter och förgrämd eller bara skratta åt eländet. Teater Thea vill få oss att göra det senare med komedierna Den förvandlade brudgummen av Ludvig Holberg samt en kortversion av De löjliga preciöserna av Molière.
Jag frågar mig dock om dramat verkligen är ett krig mellan a) Den konventionella tidningen DN och b) Den arga dramatikerrebellen. Det tycks vara Noréns avsikt att lägga fram det så. Men i själva verket rör det sig mer om en släktfejd, där de stridande är delar av precis samma etablissemang, samma borgerligt välordnade familj. För ingen kan väl på allvar se Lars Norén som en outsider? Karln är ju för sjutton folkkär! Det lär knappast dagboken ändra på.
1. Tosca
Spelas 3, 6 och 8 juni på Operaen, Holmen i Köpenhamn
Biljetterna försvann snabbare än fläsksvålar på en dansk bodega. Så populär var Peter Langedals uppsättning av Puccinis klassiker Tosca på Operan i Köpenhamn. Nu har föreställningen nypremiär och det finns åter chans att se den temperamentsfulla och varmblodiga divan Floria Tosca falla offer för sin egen våldsamma svartsjuka. Operan sjungs på italienska med dansk textning. Men låt er inte avskräckas av detta, ty med opera är det som med porr: Handlingen är inte det primära.
2. Avslutning med Plattform
Spelas 12 juni på Dansstationen, Palladium, Södergatan 15 i Malmö
En station ska ju ha plattformar och det har också Dansstationen. Konceptet är enkelt: olika koreografer och dansare bjuds in för att visa vad de har på gång just nu. Verken kan vara färdiga eller ofärdiga och innehålla film, experiment eller annat som sker i stunden. Säsongens avslutande Plattform undersöker nya samarbetsformer mellan dans, musik och rum. Kvällen bjuder också på EDge, från London Contemporary Dance School. Bubblar du av frågor och åsikter har du chansen att ventilera dem på eftersnacket.
3. Skolfobi
Spelas 31 maj–5 juni på Teater 23, Djäknegatan 7 i Malmö
På dagtid skolpsykolog och på kvällstid ståuppare - multitalangen Teresia Tönisberg står bakom manuset till pjäsen Skolfobi på Teater 23 i Malmö. Trots att temat har en allvarlig underton är humorn alltid närvarande i denna skruvade fars om falska papper, frånvarande föräldrar och farliga framtidsvisioner.
4. Aida
Spelas 14 maj–15 juni på Malmö Opera, Östra Rönneholmsvägen 20 i Malmö
Snart är det sommar och kulturen begränsas till gatugycklare och buskis på landet - allt under ständigt bag-in-boxrus. Men ännu är vi inte där. Det finns fortfarande tid för finkultur i form av klassisk opera med extra allt, precis som det ska vara: Kärlek, intriger, drama och död i exotisk miljö. 120 personer står på scen och ger allt i hela fyra akter — gå dit utsövd, nykter och med pengar till energidryck på fickan.
5. Holberg & Molière
Spelas 1 och 4 juni, på Malmö Amatörteaterforum, Spångatan 20 i Malmö
Sommartider är bröllopstider. Och faktiskt även skilsmässotider, enligt statistiken. Att förhållanden är komplicerade saker kan vi väl enas om. Man kan bli bitter och förgrämd eller bara skratta åt eländet. Teater Thea vill få oss att göra det senare med komedierna Den förvandlade brudgummen av Ludvig Holberg samt en kortversion av De löjliga preciöserna av Molière.
Stad:
Kategori: