Har spelmediet slut på unika idéer? Släpps det inget annat än remakes? Var det bättre förr - eller kan vi göra förr bättre nu?
Det är lätt att titta på 2023 års spelutgivning och ställa sig frågan om världens spelutvecklare har slut på unika idéer. Slutsatsen är lätt att dra när årets näst mest hajpade Nintendo-spel heter Metroid Prime Remastered och Final Fantasy 7 Rebirth som är det andra i en serie av FF7-remakes toppar nästan alla önskelistor till jul.
Gamla koncept i nya kostymer är knappast en ny företeelse, men just i år är den företeelsen uttjatad. Skräckgenren verkar vara den allra mest populära att återbesöka. Retromysiga Alone in the Dark, som fyller 31 i år, ska kläs i fullständigt ny skrud. Genuint vidriga Silent Hill 2 ska också kläs upp, ner och eventuellt ut och in för att återigen slå klorna i oss. En del i den klassiska fotografrysarserien Fatal Frame släpptes tidigare i år. Mask of the Lunar Eclipse fanns sedan tidigare bara i japansk utgåva, men nu kan också västerländska spelare avnjuta berättelsen - 15 år efter den japanska utgåvan. Det en gång så revolutionerande actionskräckspelet Resident Evil 4 fick ett rejält ansiktslyft i våras. Förutom en visuell uppgradering har en rad störande originalmoment förändrats och 4-remaken är utan tvekan seriens bästa spel.
En remake kan naturligtvis vara en historiskt viktig gärning också. Ett spel som System Shock, som släpptes till PC på nio stycken disketter 1994, är inte helt enkelt att spela 30 år senare. Inte alla har en fungerande 486:a med 4 mb ramminne på sin vind. Så för att förstå utvecklingen och se hur otroligt långt före sin tid spelet var kan det vara intressant att spela igenom den nysläppta - och rakt igenom fantastiska - remaken.
Vinterns mest olyckliga sammanträffande inträffade när det nyproducerade The Callisto Protocol lanserades bara månader före en efterlängtad återkomst. EA-ägda Motive Studio visade att det inte behövs några nya spel när de uppgraderade 2008-års genialiska Dead Space. Callisto Protocol, som försökte låna Dead Spaces alla trick för att skapa en ny rymdskräcksklassiker, misslyckades fullkomligt.
Men visst kan det kännas lite tröttsamt när hälften av alla nya trailers hör till spel vi redan sett - och kanske till och med spelat igenom? När skapade ett företag som Konami, som just utannonserat Metal Gear Solid Delta - en Snake Eater-remake, ens ett nytt spel? Behöver vi skapa nya minnen, eller räcker de gamla av Splinter Cell, Prince of Persia: Sands of Time och Max Payne 1 och 2?
Jag vet att jag kommer vara den första att jubla när jag får chansen att spela Knights of the Old Republic igen. Och förhoppningsvis är det inte bara fan service eller business-cynism som driver remakehetsen utan också viljan att skapa ett sätt för nya spelare att återbesöka upplevelser vi gamlingar älskat sedan barnsben. Men alla de som beklagar sig och hellre vill ha nya spel då? Sanningen är att det inte är några som helst problem att hitta nya, intressanta spel om du bara letar lite. Och missar du dom nu är det ingen fara, då är det bara att vänta i 15-20 år till. För då kommer remaken.