Rebecca Cordingley och Ben Wasser möttes av tiotusentals hatiska meddelanden. Anledningen? Deras spel släpps på fel digitala butik.
Det här är historien om ännu en av de där orättvisa hatstormarna som allt oftare blossar upp på olika hörn av internet. Spelet det handlar om heter Ooblets. Ooblets är ett spel under utveckling, som närmast kan liknas vid en blandning av Stardew Valley, Animal Crossing och Pokémon. Kort sagt är det ett familjevänligt spel som handlar om att leta reda på (samt odla) små, söta varelser, inreda sitt hem samt dansa. Det har en otroligt charmig stil och det är svårt att låta bli att le när en ser det i rörelse.
Glumberland, företaget som gör Ooblets, består av två personer. Rebecca Cordingley är programmerare och grafiker. Ben Wasser är designer. Förutom att vara kollegor är de båda också gifta med varandra. Paret Wasser och Cordingley har med andra ord ganska mycket som står och faller med Ooblets. Men Ooblets har lyckats tränga igenom bruset. Mycket beroende på vad det är för slags spel, så klart. Det har något, och det syns. Men de har också haft tur – för sådant krävs det massvis av för att lyckas. Och Glumberland-paret har verkligen lyckats samla ett litet men troget fan-community kring spelet. De har fått gräsrotshjälp, bland annat genom Patreon.
När Ooblets tidigare förläggare i somras köptes upp av Microsoft insåg Glumberland att de skulle bli tvungna att helt självfinansiera utvecklingen av spelet. Strax där efter kom enorma spelföretaget Epic Games till undsättning. I utbyte mot att de skulle hjälpa att finansiera färdigställandet av spelet lovade Rebecca och Ben att spelet skulle släppas först på Epic Game Store, och inte på konkurrerande (och marknadsledande) spelbutiken Steam.
Det låter som en liten grej. Det är en liten grej. Slutkonsumenten måste installera en ny klient (gratis) för att köpa spelet digitalt. Men för vissa delar av internet är det ett enormt övertramp. Men Glumberland fick smaka på oproportionerligt mycket hat.
Wasser och Cordingley har vid ett par tillfällen släppt uttalanden kring det som hänt. Det går nästan att ta på den chockartade förvåningen. Glumberland fick nu se alla deras sociala kanaler översvämmas av en tidvattenvåg av skit. ”Tusentals, om inte tiotusentals...” hatiska meddelanden där okända internetpersoner önskar livet ur paret, lovar att de ska piratkopiera spelet när det släpps – eller bara spyr ur sig den vanliga rasistiska smörjan. Många har också visat sitt stöd för utvecklarna, men mycket av skadan var redan skedd. När hatet väl var satt i rullning spreds förfalskade screenshots där Wasser verkade säga otroligt opassande saker – och stämningen hetsades upp ytterligare.
Språket och hoten är naturligtvis en del av den oerhört problematiska kakan som det här är. Många spelutvecklare idag frågar sig redan varför de ska fortsätta skapa, med allt vad det innebär, när så mycket av det som kommer tillbaka är negativ energi? En ytterligare märklig dimension på detta samtida mysterium, är hur det kommer sig att vissa skikt av publiken tror sig ha någon som helst makt över vad utvecklarna skapar. Borde det inte vara upp till spelutvecklaren att bestämma vad spelet är, hur det slutar – och hur det finansieras?
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2019.