När världens kändisar har nått sin peak måste de släppa någon form av produkt för att stanna på toppen. Oftast halvtaskiga parfymer som används som portabla duschar eller blaskigt vin. Här är några av dem.
Isabella (Blondinbella) Löwengrips hudvårdsprodukter
Det räckte inte med en bok. 2014 startade den svenska bloggerskan sitt eget skönhetsmärke. Löwengrip Care & Color skulle vara anpassat för känslig hy då Blondinbella själv har det. Märket säljs på Apoteket och ska möta alla de kriterier som krävs för att få säljas där. Det tog dock inte lång tid innan en kund fick svåra utslag, men fick rådet att fortsätta med produkterna ändå.
Kanye Wests klädmärke Yeezy
Den självutnämnde guden av hip hop ville utöka sitt imperium. Som så många kändisar innan honom lanserade han ett eget klädmärke – Yeezy. Under New York Fashion Week 2015 svimmade modellerna och visningen gick till historien som en av NYC Fashion Weeks värsta någonsin. Det verkar dock inte ha påverkat hans företag överhuvudtaget.
Gunilla Perssons drycker
Hollywoodfrun älskar att sätta sitt ansikte på ”exklusiva” produkter och har lanserat en hälsojuice i USA och tre viner i Sverige. Utöver drycker har hon lanserat en film där hon spelar alla roller och det var även tal om att hon skulle sälja Halloweenmasker med sitt eget ansikte på. Detta efter att ha bråkat med Partykungen, som under ett dygn sålde masker med Gunilla som motiv utan hennes tillåtelse.
Kardashians spel
Familjen Kardashian har gjort det mesta. Kläder, emojis och smink, men spelen tar nog ändå priset. Kim Kardashian: Hollywood går ut på att klättra högst upp på A-listan genom att skaffa fler fans genom olika jobb. Kylie och Kendalls egen version Kendall & Kylie har samma koncept men ”belönar” spelarna med små hemmagjorda videos.
Snoop Doggs inomhusskor/tofflor
Rapparen har inte varit superaktiv på musikscenen under den senaste tiden utan verkar ha satsat på att producera mysiga tofflor istället för beats.
Beats by Dre
Hörlurarna och högtalarna introducerades efter att Dr Dre tröttnat på andra märkens kvalité, som enligt honom förstörde ”upplevelsen” av hans musik. Hörlurarna blev otroligt populära direkt efter lansering.
Justin Biebers emojis
Justmojis finns att ladda ner för 30 kronor och har alla uttryck en Belieber kan önska sig. Emojisen speglar Justins hår-evolution och skandaler. Bland annat när han blev arresterad och när han kissade i en hink. De kan verkligen komma till användning, eller?
Jay-Z och Tidal
2015 köpte Project Panther Bidco, med Jay-Z som storägare, upp musiktjänsten Tidal. Tanken var att skapa en musiktjänst som ägs av artister och på så sätt erbjuda bättre ekonomisk ersättning till musikerna än vad Spotify gör. Det har gått sisådär.
Jessica Albas giftfria hushållsprodukter
Precis vad det låter som. The Honest Company säljer vitaminer, blöjor, kläder och leksaker. Rubbet. Alba bestämde hon sig för att starta företaget när hon fick sitt första barn, men det tog lång tid innan hon hittade investerare. Företaget hamnade i blåsväder då flera rapporterade att de hade fått utslag av solskyddskrämen. I april 2016 blev The Honest Company stämda eftersom deras tvättmedel var märkt ”ekologiskt” men innehöll flera giftiga ämnen.
Bon Ivers 22, a million flannel
För alla som lyssnar på Bon Iver har flanellskjorta? Skjortan, som tydligen är av allra bästa kvalité, släpptes i samband med skivan 22, A Million. För cirka 700 kronor kan flanellen bli din. De släppte även ett fåtal exemplar av en gratistidning lite runt om i världen. Fans som ville tjäna lite extra sålde sina exemplar för över 1 000 dollar på Ebay, vilket Bon Iver själv inte var så jätteglad över.
Lorentz parfym
Hiphopstjärnan Lorentz gav sig in i parfymbranschen och släppte sin unisexdoft Acqua di Losó hösten 2016. Målet är att bli ett namn som folk kommer att minnas i generationer framöver. Parfymen säljs i limiterad upplaga på Aplace.
Ronaldos filtar
Via CR7blankets.com kan du köpa kvalitetsfiltar med fotbollsspelarens Cristiano Ronaldos logga, eller nuna, på. Finns även en julspecial ute i detta nu. Som hittat!
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2016.