Mario Kart 8

Michael Gill 16:29 25 Jun 2014

mario-kart-8.jpg

Aldrig är det så tydligt att gott spelutvecklande är ett hantverk som när Nintendo släpper en ny version av någon av sina stora huvudserier. Det är ett skräddarsytt arrangemang där många små variabler måste vara rätt, där allting måste passa ihop och där slutresultatet ofta på ytan verkar simpelt, men samtidigt bär lager på lager av intrikat design. Se på Mario Kart 8, till exempel. På avstånd ser det ut som ännu ett kart-spel, men tekniskt uppgraderat för att passa i tiden. Men så fort du sätter dig ner med det, gärna tillsammans med några spelsugna vänner, grips du av det där speciella je ne sais qoui och går raka vägen tillbaka in i barndomen igen. Utan att passera gå, bokstavligt talat.

I Mario Kart 8 sladdar, hängglider och kör du på väggar genom en mängd olika fantasifulla racingbanor med klassiska Nintendo-teman. Och även om det till en början känns som ett barnspel dröjer det inte länge innan de målsökande röda skalen får dig att uttrycka dig på gravt barnförbjudna sätt. Lika lätt som spelet är att komma in i lika lätt gör det dig också till en bilförare på gränsen till Falling Down-klass.

Att Nintendo kan det här med spelglädje är en ganska uttjatad sanning, som tål att upprepas. Mario Kart-spelen har hållit genomgående hög klass genom alla år, men åttan är utan tvekan ett av de absolut bästa.



Ungefärligt pris: 549 kronor

 
Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.