Football Manager 2017

Jonas Källgren 12:41 23 Nov 2016

Jag har enligt Steam lagt ned 100 timmar på Football Manager 2017. En droppe i det hav av speltid jag samlat ihop genom denna franchises historia, men tillräckligt för att ha en åsikt. Full disclosure: Med 100 timmar räknas så klart även den tid som spelet har varit igång medan jag gjort någonting annat, vilket är en av de stora fördelarna med turnbaserade spel: du kan ha det på i bakgrunden.

Sports Interactive har sedan länge varit världsledande på managersimulatorer, och de har gjort det genom att ge spelarna möjlighet att välja: doppa tårna i upplevelsen när det passar, nörda ned sig i en avgrund av statistik och taktiska finesser när det passar. Mitt första intryck av FM17 var att utvecklarna hade gått för långt i sin iver att skapa den "kompletta" upplevelsen. Den nedskalade snabbvarianten är borta, kvar är det fullmatade karriärsläget i offline och onlineläge, tillsammans med Create-A-Club (vem spelar någonsin det?) och Fantasy Draft (vem spelar någonsin DET?). Dessutom simulerar spelet olika utfall av Brexit.

Efter tillvänjning har jag börjat tycka om utvecklingen. Många småsaker har blivit bättre. Man får mer relevanta råd av sina assistenter. Man kan välja att scouta spelare tills man har 100 procent koll på dem, istället för att bara speca hur länge man ska scouta. Lagrapporten är kraftigt förbättrad liksom informationssidan för enskilda spelare. En "social feed" har tillkommit där man kan scanna fansens och medias åsikter (bra idé, men den låga variationsrikedomen skapar ett nytt presskonferens-fenomen).

Football Manager är som vanligt krävande för både mjukvara (dig själv) och hårdvara (din dator). 3D-simuleringen av matcherna är ett kul grepp men som vanligt rent självplågeri: fläkten på min late 2013 Macbook Pro går direkt upp på max även på lägsta detaljnivå. Det är inte minimalistiska och legendariska Championship Manager 00/01 vi pratar om direkt, även om jag kör vidare med 2D-mode.

Ofta känns det som att man skriker sina taktiska instruktioner till en vägg. Det kan i och för sig vara ett tecken på vilken dålig manager jag är, eller på hur enormt dåligt mitt League One-lag är på att fatta. Men att spelarna efter att ha fått instruktionen "attackera på vänsterkanten" inför en match lägger nio procent av anfallen på den kanten är bara sinnessjukt. Enligt uppgift är AI:n för spelets simulerade managers markant förbättrad och jobbar numera proaktivt. Det kan jag inte säga något om annat än att jag fick kicken från mitt första jobb och numera jagar playoff-plats med Coventry. Vars ägare har försökt hitta en köpare i en och en halv säsong nu (hejdå transferbudget).

Ifall man uppskattar den riktning Football Manager-serien nu är på väg mot eller inte är till syvende og sidst en fråga om hur verklighetstroget man som spelare vill ha det. Själv kan jag tycka att RPG-inslagen lätt blir störande moment snarare än stämningsbyggande, men jag och Sports Interactive får väl komma överens om att inte komma överens i den frågan. 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner