Finsk skräck är det bästa vi har.
13 år efter att finska Remedy gav oss berättelsen om Alan Wake och hans surrealistiska äventyr i den pittoreska småstaden Bright Falls får vi nu äntligen återknyta bekantskapen med den halvdana skräckförfattarens ljusskygga öde. Twin Peaks-inspirerade Bright Falls skakas åter av trubbigt våld och mörk mystik. En rad mord, alla på människor som varit försvunna sedan 2010 och nu hittats, måste lösas. Förutom en äldre Alan får vi nu också lära känna en ung FBI-agent: Saga Anderson. Under de timmar Alan Wake 2 utspelar sig kommer svenskättlingen Saga sätts på prov som ingen utbildning kunnat förbereda henne på. Även om det expanderade Remedy-universumet rymmer en del märkligheter är Bright Falls mystiska kulter, brutala mord och övernaturliga händelser ett rejält eldprov.
Alan Wake 2 är ett fantastiskt spel på alla plan. Världen och karaktärerna som ritas upp är både trovärdiga och älskvärda och berättelsen är full av intressanta grepp. Det är ett spel som låter otroligt och ser ännu bättre ut, både tekniskt och rent designmässigt. Ett av spelets största bedrifter är hur det hanterar deckargåtan som ska försöka nystas upp. “The Mind place” är ett slags mentalt kontor eller en skrivarstuga dit Saga och Alan återvänder för att försöka bringa klarhet i all information de lyckas hitta. Vi får hjälp av spelet att förvandla bevis, vittnesmål, fotografier och profileringar till något som liknar rimliga händelsekedjor (även om “rimlighet” blir ett rätt stretchat begrepp i Alan Wake 2).
Remedys kreativa bana har kanske inte alltid pekat uppåt, även om den började på topp med Max Payne (2001). Men om finnarna visade potential med 2019-års fantastiska scifi-thriller Control så har de bevisat sin fullständiga excellens med Alan Wake 2. Det här är ett skräckspel som inte bara bör nämnas tillsammans med genrens största, det är också ett bevis på vilken otrolig underhållning spelmediet kan bjuda på. Vintermörkret har aldrig känts mer inbjudande. Glöm bara inte ficklampan.