The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Johan Hallstan 16:26 6 Jul 2011

 

Ingen trend är just nu mer påtaglig än den för återutgivningar. Vart man än vänder blicken möts man av spel från en svunnen tid, omtolkade i antingen HD eller 3D – eller både och.

Om det beror på att spelmakarna inte vill verka historielösa, eller ett sätt att tjäna en snabb slant, ska jag låta vara osagt.
Nintendos restaurering av kultförklarade Ocarina of Time är ambitiöst. Gammal grafik har varsamt bytts ut mot marginellt mer avancerad, så att det storslagna äventyret nu ser ut exakt som vi minns det. När spelet kom hyllades det som perfekt och revolutionerande. Riktigt så bra är det inte längre. Mycket har som bekant hänt sedan 1998. Manusmässigt är spelet bedrövligt, men sett till ren spelglädje är det genuint. Ocarina of Time är inte längre allmängiltigt bäst. Istället måste man minska omfånget rejält och först då kan vi konstatera att det är bäst för sitt format och sommarens självklara äventyr.
 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Genre: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.