Timbuktu vill se Sagolandet som en nystart, och hänvisar till nya samarbetspartners med Patrik Collén i spetsen. Och även om det finns tidigare ohörda dimensioner i soundet på Sagolandet vet Jason Diakité mycket väl att det finns gott om nyare akter som slår honom med hästlängder när det kommer till både modernitet och etablissemangsangrepp.
Istället förnyar sig Timbuktu på andra sätt. Det stilla Schubertstycket som blir mörka Dansa i samarbete med jazzpianisten Jan Lundgren och stråkduon Pannacotta är skivans post scriptum, men Timbuktu söker udda byggstenar från europeisk folkmusik, latinamerikanska rytmer eller Peps-proggiga bluesgitarrdetaljer på många andra håll också. En del transportsträckor finns det, men de är i klar minoritet i relation till sådant som det stenhårda titelspåret och hits som den Oskar Linnros-producerade hämndlystna Resten av ditt liv.
Ett än viktigare avsteg från hans tradition är att Timbuktu nu tittar mer inåt än utåt. Den som här får mest stryk i texterna är Jason Diakité själv, särskilt i den inledande självutlämnande uppgörelsen med det förflutna i Allsång från gränsen. Och också när han är politiskt explicit finns där ny en personlig prägel. I Malmö till exempel, om hatkärleken till en plats och en era där folk som Jimmie Åkesson inte betraktas som kriminella utan som legitima makthavare och där följaktligen nya lasermän ser dagens ljus, låter Jason Diakité mycket mer ledsen än agiterande. Men så rycker han på axlarna och konstaterar att ”min kropp är byggd på blommig falukorv och jenka”, och flinar åt det fortsatta VIP-tillträde till Sverigedemokraternas mardrömmar som sådana rader innebär.
Skivbolag:
Artist: