The Sounds - Weekend

Patrik Forshage 00:00 2 Nov 2013

”Try to walk a mile in my shoes”, sjunger Maja Ivarsson i inledande Shake Shake Shake. Och så lägger hon till ett ”baby”, som om inte klichén vore ett tillräckligt utnött i sig. Så fortsätter det i elva upptempo-newwavelåtar utan en enda originell idé, vare sig låtmässigt eller textmässigt. Tillbaka till rötterna påstår sig bandet ha velat, men hade den här fullständiga bristen på initiativ eller spänning funnits där från början hade The Sounds aldrig kommit fram till sitt femte album utan dumpats för länge sedan. De låter liknöjda och trötta, som ett band så ointresserade av sin musik och av varandra att de inte ens orkat snabba på inspelningen lite för att kapitalisera på Maja Ivarssons medverkan i Så mycket bättre för ett år sedan. Samtidigt är hon ett proffs, och tack vare hennes insats kommer Hurt the Ones I Love att bli en av vinterns mest spelade hits i kommersiell rockradio, och energiska Outlaw kan kanske fresta ett och annat mindre nogräknat The Hives-fan. Det förändrar inte det faktum att The Sounds inte ens orkar hålla upp en fasad av inspiration.

Publicerad i tidning:

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2013.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.