The New Alchemy - On the Other Side of Light

Patrik Forshage 00:20 27 Oct 2013

Det finns grader inom psykedelia, och Ebbot Lundbergs samarbete med konstnären och gamle Radium 226.05-polaren Per Svensson är av tredje graden. Alla traditionella beståndesdelar finns där, med en forcerande Manzarek-envis orgel centralt på en obevekligt malande bluesbotten. Men här finns också magnifika egenheter i form av till exempel en kakafoni av dämpade röster - omöjliga att uttyda mening i sånär som när det avslutningsvis bjuds på kaffe - och inte minst Mats Gustafssons bevisat hälsofarliga saxofon i utdragna och vildsinta Ornette Coleman- och Peter Brötzmanntripper.

Nyckelord:

Hieroglyphic Being – Red Notes

Under sitt alias Hieroglyphic Being har Chicago-baserade Jamal Moss alltid gjort mer experimentell än publikfriande house. Och den här skivan är inget undantag. Det är inte ens alla låtar som går att dansa till, vilket känns som housemusikens största no-no. Eller, går gör det säkert, om man inte är så kinkig när det gäller basen. Här är den hackig, hetsig eller helt obefintlig och inte alls särskilt medgörlig. Jag skulle kalla detta för splittrad konstmusik snarare än sammanhållen klubbmusik och som sådan är den bitvis rätt trevlig.

Car Seat Headrest - Twin Fantasy

Att Will Toledo återvänder för en fullständig nyinspelning av ett album från 2011 i sin helhet är helt logiskt. Det förmedlar en hantverkssyn på musikskapandet, en plikttrogenhet och en noggrannhet som ofta märkts i hans skapande. Det förmedlar också en fixering vid en relation som den gången låg till grund för en komplett sångcykel, och som uppenbarligen fortfarande inte är färdigbearbetad sju år senare.