Synkronized

16:39 25 May 2000
Pär Wiksten i Wannadies talade i förra numret av Nöjesguiden om att producenten Ric Ocasek hjälpt bandet att på den kommande skivan "accentuera kuken och fittan i musiken". Jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva Jamiroquais utveckling. Medan annan musik som rör sig i gränslandet mellan funk och jazz, artister som nästan alltid har Stevie Wonder som ledstjärna, ofta framstår som så förtvivlat duktig och könlös, så har Jamiroquai dragit ifrån alla konkurrenter i genren genom att just accentuera kuken i musiken. För varje album som Jamiroquai gör har han blivit enklare istället för krångligare, distinktare istället för mer varierad, "dummare" istället för duktigare. För varje album har han därmed också förtydligat och förstärkt sin musikaliska profil. Inför det här albumet har man i storstäder världen över kunnat se affischer föreställande Jamiroquais logotype (figuren med hornmössan) mot silverbakgrund och texten "June 12". Ingen annan text finns på affischen, inte skivans titel, inte ens Jamiroquais namn. Så enastående tydlig har Jamiroquai blivit som artist. För att ge ett exempel på motsatsen: jag skulle inte vilja jobba på det amerikanska skivbolag som ska försöka förklara för radiostationer att en artist som på första albumet gjorde lycklig och extremt refrängstark tonårs-R&B i stil med Brandy och Monica redan på andra albumet har förvandlas till en artist som lyssnar på Miles Davis och Joni Mitchell och gör anspråk på att göra mogen new age-soul för vuxna. Men Jamiroquai blir alltså bara tydligare. För varje album som Jamiroquai gör har det blivit mer och mer beat i hans musik, mer och mer kön, mer och mer disco. Förra albumet [I]Travelling Without Moving[/I] innehöll två briljanta singlar, [I]Virtual Insanity[/I] och [I]Cosmic Girl[/I]. Soundet från dessa genialiskt komprimerade låtar utgör även grunden för hela det nya albumet. [I]Synkronized[/I], hans största stund hittills, är det album som kommer att ta Jamiroquai in i musikvärldens elitdivision. 10 000 modebutiksföreståndare och 10 000 BMW-ägare kan ha fel, men inte i det här fallet. [I]Sykronized[/I] kommer att bli en av sommarens mest hörda skivor. (Skivan släpps den 21 juni.)