Supposed Former Infatuation Junkie

14:43 31 May 2000
?Försök säga [I]Supposed Former Infatuation Junkie[/I] fort fem gånger. Se sedan framför dig hur en leende skivbolagsblondin eller en rundsmord reklamradiopratare säger det; hur de försöker hitta sex nya hitsinglar; hur de försöker piska upp ett nytt enormt försäljningstryck, så att Alanis nya album ska nå -- om inte 28, igen -- så i alla fall 12-13 miljoner sålda ex. Går det, går det inte? Kalkylen just nu ligger på 750 000 sålda ex första veckan efter släppet, bara i USA. Om namnet Morissette hade varit börsnoterat hade det gått upp 20 punkter när första singeln, [I]Thank U[/I] spelades upp. "Yes! Den är radiovänlig" hojtade analytikerna, som varit djupt oroliga ända sedan den "pretentiösa" albumtiteln avslöjades, hela branschen dreglade av glädje -- och handlarna utnyttjade den utlovade inköpsrabatten till att lägga upp ett riktigt fett lager inför julhandeln. Konkurrensen är stentuff, med samlingar från U2, George Michael och dussintals andra, men Alanis har starkast dagsform. "Titta bara på hur bra soundtracket till [I]City of Angels[/I] sålde bara för att Alanis hade en låt med", mumlar analytikerna över sina skärmar.Ja jävlar. Big business. Och så lite musik på det.24-åriga Alanis Morissette har vänt upp och ner på hela branschen, fått kostymklädda branschnissar att tala sig varma för "starka kvinnor i branschen" och "värdet av en feministisk approach". Billboards chefredaktör Timothy White har gjort en stor intervju med henne och den är direkt vämjelig, i sin insmickrande välvilja. Är det ingen som minns att [I]ingen[/I]i branschen trodde det minsta på [I]Jagged Little Pill[/I] när den kom? Att hon ansågs för "svår" och aggressiv för den stora massan?Den enda som klarar sig ur denna krassa krämarsoppa med värdigheten i behåll är Alanis Morissette själv. Hon vägrar göra ett album som antingen är "lättare" än [I]Jagged Little Pill[/I], eller exakt likadant, vilket förstås är de två alternativ som skivbolaget föredrar i kampen om marknadsandelarna. Istället drar hon åt så många håll som hon hinner med, vilket gör [I]Junkie[/I] till en ojämn och smått oväntad resa. Hon snöar in lite för mycket på sina intryck från sina resor runt världen, vilket sänker nivån på texterna till en väl banal nivå, men räddar det med sin okuvliga stolthet i sångrösten och med en charm som åtminstone inte jag märkt hos henne tidigare.[I]Supposed Former Infatuation Junkie[/I] är ett ganska bra album. Jag tror att det säljer 11,3 miljoner ex de kommande två åren. Vad är oddsen på det?