Summer Walker – Over it

levi hielle-bergstrom 00:00 8 Oct 2019

Mixtapet Last Day Of Summer som kom ut förra året fick många att fråga sig vem Summer Walker var. Den relativt okända sångerskan från Atlanta serverade klassisk r’n’b i en modern tappning och fick dessutom Drake att hoppa på remixen av låten Girls Need Love. Nyfikenheten har övergått i ren hype och när debutalbumet Over it nu släppts står det klart att Summer Walker har förmågan att vara progressiv utan att tappa kontakten med genrens ursprung. Hon kan dela på en refräng med Usher, flyta över en London On Da Track-produktion eller bara spela in sig själv med en dator – det låter bra oavsett.

Over it är full av inkännande slow jams. På Playing Games leker Walker med texten från Destiny's Childs Say My Name när hon beskriver osäkerheten i en flyktig relation. Come Thru är utan tvekan albumets höjdpunkt. Walker och Usher möts över en underbar produktion som doftar 00-tal. London On Da Track är exekutiv producent för albumet vilket märks. Hans förkärlek till souliga samplingar återkommer ständigt. På Body ligger en sampling av trion 702s låt Get it Together i bakgrunden när Walker skildrar sin längtan efter intimitet.

Fun Girl är väsensskild från de andra spåren på albumet. Bakgrundsbruset och ljudkvalitén skvallrar om att låten inte är inspelad i en studio. Den säger också något om Summer Walker som artist. Renodlad talang övervinner allt vad tillfällig hype har att erbjuda. Trots att Over It har gästartister som Drake, PARTYNEXTDOOR och Jhene Aiko slår inget autenticiteten på Fun Girl. Summer Walker förankrar sin r’n’b i genrens stilistiska arv. Trots att tematiken, ljudbilderna och vissa textrader har sitt ursprung i millennieskiftet är Over It nyskapande. ”Alternativ r’n’b” är ett begrepp som används allt för ofta. Over It beskrivs bättre som en småskalig r’n’b-renässans. Något säger mig att det är Drake som kommer behöva be Summer Walker om en feature i framtiden, inte tvärt om.