Summer Walker – Life On Earth

levi hielle-bergstrom 10:40 13 Jul 2020

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram. Det sistnämnda stämmer bevisligen inte då hon nu är tillbaka med den mjuka EPn Life On Earth som tar vid där Over It slutade.

Walker rör sig fortfarande över böljande produktioner och mjuka basgångar men denna gång saknas blinkningarna till r&b-genrens guldålder som var framträdande på Over it. En av producenterna som gjorde ljudbilden på debutalbumet speciell av London On Da Track. Han återkommer även på Life On Earth och det är över hans produktioner som Walker hittar tillbaka till magin som gjorde henne känd. De akustiska gitarrerna på Let It Go och Deepersmälter exempelvis in i Walkers romantiska texter perfekt. Duettformatet som gjorde sig så bra på Over It, främst när Usher gästade på Come Thur, finns också med på Life On Earth. Denna gång är det Partynextdoor som möter Walker på molltunga My Affection som utan tvekan är EPns höjdpunkt.

Men Life On Earth har också sina svaga stunder. White Tee är så avskalad att intresset snabbt sinar och gästande No1-Noahs insats på låten Swv är på sin höjd medioker. Summer Walker demonstrerar dock att hon fortfarande har gnistan som startade hennes karriär och hon får mig att se fram emot en framtida fullängdare.