Sleater-Kinney — The Centre Won’t Hold

Patrik Forshage 11:55 17 Aug 2019

Förlåt, men jag tror inte jag kan komma på ett coolare band än Sleater-Kinney. Med ett bandnamn som en midtown advokatbyrå, postpunklåtar snyggare än alla andras, en rättfram agenda och mer attityd än ett ungt skitförbannat Sex Pistols har Carrie Brownstein, Corin Tucker och Janet Weiss plöjt fram som en strömlinjeformad bulldozer i 25 år, och de har inte mattats det minsta på The Centre Won’t Hold

Det stenhårda och kompromisslösa punkattackarne finns naturligtvis kvar, till exempel i titelspåret, liksom deras feministiska ställningstaganden, mest rättfram i @metoo-låten Broken.

Inte ens det faktum att Janet Weiss lämnade trion under inspelningen verkar ha påverkat dem, men så har de å andra sidan också anlitat jordens coolaste gitarrist som producent. St. Vincent har bidragit med sin typiska spänning mellan det konstnärligt utmanande och det slickt snygga, bland annat i form av synthar vars kommersiella potential aldrig hörts maken till hos Sleater-Kinney tidigare.

Ala.Ni — Acca

På sina ställlen har Ala.Nis huvudsakligen helt instrumentfria andra album drag av mer traditionella körverk, som i renässansklingande Hide där en stråkkvartett tillåts utrymme bakom alla hennes välbalanserade stämmor, och i himmelska och synnerligen finstämda In the Land

Pictish Trail - Thumb World

På Isle of Eigg i nordvästra Skottland sitter den underfundigt underhållande psykedeliamusikern Johnny Lynch och funderar över livets stora samband. Den tumvärld som upptar hans grubblerier här beskriver hans som det paradoxala i att tummen är det som skiljer människans fysionomi från andra arters (så säger han) och därmed varit avgörande för evolutionen, och samtidigt är den kroppsdel vi använder för den artificiella verklighet som utgörs av mobiltelefoner och surfplattor, och som därför orsakar människans de-evolution. Nämnde jag att han är en psykedelisk humorist?

Spinning Coin - Hyacinth

Hur kan någon stå emot att falla pladask för den här sortens klassisk skotskt gitarrindie? Musik som utgår från Velvet Underground och som med krångliga gitarrslingor styr sina nerviga och ofta lite tröga popmelodier mellanlandar i åttiotalets Postcard-pop innan den med purfärsk aktualitet är framme i nutiden