Silver Jews

Patrik Forshage 13:50 1 Oct 2005
Silver Jews-turné? Håll inte andan. David Berman uppträder som Silver Jews mer sällan än han släpper skivor. [I]Tanglewood Numbers[/I] är hans första sedan fantastiska [I]Bright Flight[/I] för fyra år sedan, och det något utdragna milleniefirandet - fyra år - och tillhörande detox är bara halva förklaringen. Vill du höra David Berman live är du hänvisad som någon av hans poesi- eller prosaläsningar, eftersom hans fokus ligger på författarskapet. Men även om han kommenterar andra sångares poesi (Jeff Tweedy och Billy Corgan) i allt annat än smickrande ordalag - "det är som när fotbollsspelare på 70-talet började ta balettlektioner" - går inte det spegelvända resonemanget att föra tillbaka på David Berman. Visserligen har Silver Jews alltid varit mycket mer konventionellt och lättillgängligt än vad kultryktet velat göra gällande, men så här enkelt har det aldrig varit. Tonen sätts omedelbart med rättfram rock och till och med en lättfattlig refräng i [I]Punks In The Beerlight[/I], där bara den flummiga gitarren, som låter Stephen Malkmus men faktiskt är Will Oldhams, avslöjar den underliggande galenskapen. [I]I'm Getting Back Into Getting Back Into You[/I], med Bobby Bare Jr i bakgrunden, låter just som Will Oldham. Men som en munter Will Oldham. Om det går att föreställa sig. Så fortsätter det, med smidiga låtar fyllda av vridna detaljer. I den hårdföra vagabondballaden [I]Farmer's Hotel[/I] skorrar Malkmus gitarr fint, medan den lysande betitlade [I]How Can I Love You If You Won't Lie Down[/I] är snygg pop, med trummor och bakgrundssång som både Meg White och till och med Moe Tucker hade varit stolta över. Snabba [I]Sometimes A Pony Gets Depressed[/I] låter som Lou Reed hade kunnat göra om han återfunnit låtskrivargåvan intill - håll i hatten - en hel låda humor. När två egensinniga skruvade hjältar som Howe Gelb och David Berman släpper skivor samma månad är det tidig julafton för oss som gärna firar högtiden på ett sätt som vid första anblicken kan verka traditionellt. [I]Skivan släpps den 17 oktober.[/I]