Seinabo Sey – Pretend

Adam Jansson 00:00 23 Oct 2015

Det finns en sorts gåtfull magnetism i Seinabo Seys uppenbarelse. Ett ikoniskt uttryck. Som att man av varje ny skapelse doftar nyskriven historia innan man ens har tagit del av den.

Kanske är det rösten? Med största sannolikhet är det rösten. Men på debutalbumet är de storslagna produktionerna, på gott och ont, en nästan lika stor behållning som rösten. Att kombinera bryska trummor med mjuka stråkar är för just henne lika perfekt på pappret som i praktiken. De lågmälda partierna är lika fina. Som det smakfulla introt till utmärkta Words. Men även om Seys röst kanske är som allra mest tilltalande i de lägre registren, infinner sig en känsla av felanvänd potential när den, som på inledningarna av både Sorry och Ruinskapar en teatral känsla av lömskhet. Den senare mynnar dock ut i en helt otrolig refräng och ett outro som man, likt albumet i sig, aldrig vill ska ta slut.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.