Sabaton - The Great War

Christoffer Bertzell 00:00 20 Jul 2019

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.

The Great War tillåts det svenska bandet att ta ut svängarna mer än någonsin. Det är ett mångfacetterat album som dock fortfarande ljuder extremt sabatonskt och dessutom producerats av Jonas Kjellgren – någon annan än Peter eller Tommy Tägtgren som annars varit likt en sjätte medlem i bandets albumproduktioner.

Det som slår en genast är hur ljudbilden bär en mer organisk karaktär som underbyggs av Hannes van Dahls fantastiska trumspel. Det är genomgående också ett mer sparsamt användande av keyboards, vilket i sig skapar en större dynamik inför de Nightwish-aktiga arrangemang som slår till under partier där körer och orkester bygger upp ett peppigt inferno. Joakim Brodéns omissigenkännliga röst hittar även den några nya mörkare uttrycksformer, som ofta ackompanjeras av gitarrer och låtar som tar något hårdare vägar, även om klassiskt katchiga power metal-dängor är en självklar del av deras själ.

Jonas Lundqvist - Dubbla Fantasier

Jonas Lundqvist har funnits på svenska musikscenen i snart 20 år. Med olika soloprojekt och som trummis i Bad Cash Quartet. Hans nya skiva Dubbla fantasier är vad jag skulle kalla vuxen tonårspop. Det är fina melodier, glatt och enkelt. Med Jocke Åhlund ( Teddybears och Les Big Byrd) som huvudsaklig producent låter det onekligen bra.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.