Rock the Discotheque

17:28 29 May 2000
Babalou Smiths debutplatta är Grand Recordings tredje fullängdssläpp, efter framgångsrika Weeping Willows och uppmärksammade Kask. De musikaliska beröringspunkterna mellan akterna är i princip obefintliga. Däremot verkar det finnas en annan rätt trist gemensam nämnare: Kask var etablerad innan plattan släpptes, Weeping var också etablerade så tillvida att de hade värsta followingen av fans som hört dem live en mängd gånger och Babalou Smith verkar, enligt ryktet, vara en eller flera redan etablerade artister som uppträder och skriver musik under pseudonym. Om så är fallet tycker jag att det är hög tid att Grand tar sitt ansvar och signar någon eller några nya svenska artister. Det borde vara alla bolags förbannade plikt att chansa på nya akter i mycket större utsträckning än vad som sker idag. Nåväl, oavsett identitet och tidigare/övriga karriärer kan man inte låta bli att imponeras av Babalou Smith och deras konsekvens. Plattan känns grymt solid och jag inbillar mig att de har haft jättekul och gjort allt de drömt om när de skrev och spelade in den. Det är också plattans stora problem då det hela känns opersonligt och svårt att ta som något annat än en smart klackspark. Dels är texterna så klichéiga att jag inte för mitt liv kan tro annat än att de skrivits under svåra skrattattacker. Dels är musiken ett mycket tidsenligt men opersonligt hopkok av influenser från diverse olika artister, sound, beats och genrer. Inte någonstans i detta gytter av ljud hittar jag det som skulle kunna vara Babalou Smiths eget signum. Tråkigt men sant. Men hantverket och den smarta fingertoppskänslan kan ingen ta ifrån er. Behåll det och addera lite egensinne nästa gång så kan det bli riktigt kul.