Rival Sons - Feral Roots

Christoffer Bertzell 00:00 1 Feb 2019

På sin majorbolagsdebut blickar den stabilaste rockkvintetten bakåt i skivbacken mot ett betydligt mer souligt och gospelbetonat sällskap. Nog för att de redan har varit där och rotat tidigare, det är på intet sätt något nytt beteende. Men denna djupdykning tar för första gången mer fokus än deras tunga rocksväng. Attityden skriker fortfarande rock likt ett mittenfinger mot modernt producerad musik, men här bjuder bandet in till en Beatles-aktig experimentlusta som tar till vara på arv från legender som Baby Huey and The Baby Sitters, Janis Joplin och Ike & Tina Turner. Det är ett lite mer återhållsamt och sofistikerat gäng, som fortsätter att göra den bästa rock du kan hitta i dag.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.