Real Estate – Half A Human

Love Carbin 00:00 1 Apr 2021

Det börjar med en och en halv minuts irriterande gitarrintro och sedan leder det ingenstans. Indierockarna Real Estate har släppt EP:n Half a Human, en samling tråkiga låtar med gitarrer trummor och bas. Lite sång och nån orgel i bakgrunden också. Det finns inte så mycket mer att säga, vi snackar väldigt traditionell tillbakalutad indierock. Visserligen saknar musiken inte kvalitéer (bra gitarrspel, fina basslingor, delvis välproducerat), men för mig är helhetsintrycket apati.

Men låten In the Garden är av någon anledning markant bättre än alla andra. Här hittar bandet ett känsloläge som faktiskt påverkar lyssnaren, med stämningsfullt komp och vackra melodier. Den kommer hamna på min chill-indierockspellista. Resten av låtarna kommer jag ha glömt redan imorgon.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.