RAYE – My 21st century blues

Louise Nylander 12:01 7 Feb 2023

Efter en sju år lång väntan kom momentet hon längtat efter. Raye sa tack och hej till skivbolaget Polydor, tog saken i egna händer och släppte sitt debutalbum independent. Och på det efterlängtade, femton spår långa My 21st century blues får Raye visa upp alla strängar på sin lyra.

I kontraktet med det före detta skivbolaget lovades Raye flera albumreleaser, men det blev aldrig verklighet. Det känns därför lite extra upplyftande att höra om upprättelsen i framgången My 21st century blues som gjorts tillsammans med bland andra producenten Mike Sabath.

Det första, tydligt märkbara tecknet på ett övertygande artisteri hörs i sången redan från start i låten Oscar winning tears. Och från att först få känslan av att befinna sig på en rökig pianobar dansar man snabbt vidare, helt naturligt, in i den klubbdoftande Black Mascara och Flip a switch som flirtar med det tidiga 00-talets r’n’b. Mary Jane låter som en hymn direkt hämtad ur en Quentin Tarantino-film med rå elgitarr och innerliga, finstämda körpaket. I mäktiga singelettan Escapism, som gästas av 070 Shake, lämnas man inte minst med en klassisk ångest efter en blöt utekväll, men också med en känsla av kvinnligt uppror. Låten har en så pass smutsig, rå ärlighet i texten att man inte kan göra något annat än att dra kopplingar till Jenny Wilsons låt Rapin*

Rayes fria uttryck och gränsöverskridande genrer resulterar i ett välskrivet, kreativt utformat debutalbum med många lager. Detaljerna i My 21st century blues är väl genomtänkta, både när det kommer till känsla, språk och musikaliska element. Det är dessutom ännu ett statement och musikaliskt tecken på när svåra upplevelser resulterar i något starkt, mäktigt och inspirerande. För att citera artisten själv: ”I take this front row seat” och det utan att ursäkta sig.

Raye har tagit tillbaka sin kreativa kontroll och det märks i alla de olika musikaliska uttryck hon nu får stoltsera med. Det här albumet visar prov på hur ett äkta konstnärskap kan låta om artister bara får sin rätt till ett fritt skapande. Och Raye har bara börjat.