Christian Kjellvander – Hold your love still

Louise Nylander 12:00 7 Nov 2023

Ett effektivt sätt att fånga uppmärksamhet och starta ett album på är a cappella, det vill säga via sång och ingenting annat. Och just det knepet tar Christian Kjellvander till på det stämningsfulla introspåret Western hemisphere på senaste fullängdaren Hold your love still

Om man inte är bekant med Christian Kjellvander sedan tidigare lär det första man hajar till på vara hans specifika röst och egna, speciella ton. Men man lär sig fort att tycka om den. Och när man gör det går det att njuta desto mer. Vill man placera honom i ett musikaliskt fack landar han i någon slags mörk och abstrakt country med en touch av psalm. Soundet är ambient, rogivande och dystert.

Om man däremot känner till Christians musik sedan tidigare är man också bekant med hans förmåga att måla musiken med vackra miljöskildringar. Några av låtarna som förtydligar just det är favoriten Notes from the drive between Simat and Alcoi; inte helt oväntat befinner man sig där bakom ratten med Christian, i en frihetskänsla med bara milslånga, karga fält framför sig. ”I was looking for a taste of love and mercy that could be anywhere in time” är en av alla starka rader som lyfter låten.

Hold your love still är perfekt tajmat till årstiden. För ibland är vemodet just det man behöver, även när allt runtomkring inte tycks vara annat än oändligt mörkt och kallt. Christian Kjellvander är en skicklig storyteller och förmedlare av mörker och just en sådan artist man tyr sig till och förlitar sig på under vinterhalvåret. Hold your love still kanske inte känns särskilt överraskande eller nytt, men välbekant och tryggt.