Pet shop boys

Carl Reinholdtzon Belfrage 14:27 26 Apr 2006
Det är ett äldre Pet shop boys vi möter på Fundamental. Vilket är väldigt naturligt, det vore konstigt om de blivit yngre. Men att pop-professorerna Neil Tennant och Chris Lowe blivit så pass gamla att de vänt glamouren, lättsinnet, champagnen och kitsch ryggen och återgått till allvaret, dock ett allvar förklätt i schlagersymfonier, det hade jag inte väntat mig. Det här är Fundamental, det nionde, allvarliga, kritiska och lite lätt självömkande albumet. Neil Tennant intar rollen som martyr på Numb, en låt skriven av Diane Warren för PopArt, men kraften i texterna räcker inte ända fram. Tennant leker politisk agitator på I'm with Stupid (som handlar om Blairs förhållande till Bush) och Integral (om en lag som drivs igenom i England där alla ska kunna visa ID-kort som ett led i kriget mot terrorism). Jag skriver leker, för att det är så det känns. Det står för många struthattar, champagneflaskor och orangea lego-omslag i vägen för att jag ska ta det här på allvar. Men, och det här är viktigt, även utan arvsynd står texterna och Pet shop boys nyvunna allvar sig slätt. Där Pet shop boys vill beröra, lyckas de inte beröra. Där de vill engagera, lyckas de inte engagera. Pet shop boys fungerar bättre som lättsinniga hitmakare. Och Fundamentals musik och produktion är ett försök till detta. Allt är väldigt, som det heter i folkmun, "slickt". I'm with Stupid är en naturlig singel, perfekt för radio och dansgolv. Samtidigt är skivan förvånansvärt daterad. Musiken känns mer Depeche Modes Dreaming of me än ett elektroniskt band som försöker slå världen med häpnad 2006. Men Fundamental är mycket välproducerad. Det är mer Trevor Horns skiva än Pet shop boys. Varje ljud är perfekt utmejslat. Varje bakgrundsångerska perfekt pålagd. Varje vokalt utfall perfekt avvägt. Där ligger storheten i Fundamental. Produktionen. Det räddar Pet shop boys och försäkrar albumet viss uppmärksamhet. Men det enda jag kan tänka på är att Trevor Horn borde få producera The Tough Alliance nya singel. Där står mitt hopp om den elektroniska populärmusikens framtid.